AISsat-1 slik den fortoner seg utei verdensrommet. Den passerer nordområdene hvert 98. minutt. Satellitten mottar og videreformidler skipsinformasjon fra AIS-systemet. Det gir bedre og tryggere imnformasjon om skipstrafikk, som er viktig for sikkerhten og norsk forvaltning av nordområdene. (Bilde: FFI)
STORSATSING: Den indiske bæreraketten Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) ble i morges skutt ut fra rakettsenteret i indiske Sriharikota. Om bord befant det seg fem satellitter, derav én norskutviklet.

FFI-utviklet satellitt i bane

  • Romfart

Den norske satellitten AISSat-1 ble skutt opp fra India rett før klokken 06.00 i dag, opplyser Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) i en pressemelding.

Sikkerhet

Satellitten skal brukes i forvaltningen av nordområdene, og hensikten er å styrke redningstjenesten og sjøsikkerheten for havgående fartøyer i nordområdene og rundt Svalbard.

Les om prosjektet her: Norsk minisatellitt skal overvåke nordområdene

Satellittsystemet skal dessuten gjøre det lettere å identifisere fartøy og forvalte fiskeressurser.

Satellittsystemet skal dessuten gjøre det lettere å identifisere fartøy og forvalte fiskeressurser. VELLYKKET: Lettede indiske raketteknologer i kontrollrommet etter oppskytningen i morges.

Vurderes av ESA

AISSat-1 har vakt oppmerksomhet internasjonalt.

Den europeiske romorganisasjonen ESA har allerede engasjert FFI og norsk industri i en studie om en AIS-satellittløsning for hele Europa.

Antikollisjon

AIS (Automatic Identification System) er et automatisk antikollisjonssystem for skip.

AIS (Automatic Identification System) er et automatisk antikollisjonssystem for skip. LETTELSE: Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV) er en 44,4 meter høy firetrinns bærerakett. Den vellykkede oppskytingen ble tatt imot med spesiell lettelse fra det indiske rombyået ISRO etter at Satellite Launch Vehicle (GSLV-D3) mislyktes og stupte i Bengalbukta etter oppskytingen 15. april i år.

Alle passasjerskip, alle lasteskip over 300 bruttotonn og alle fiskefartøy over 45 meter er pålagt å ha AIS om bord.

AIS-transponderen sender ut data om fartøyets identitet, posisjon, kurs og hastighet og inkluderer en mottaker for meldingene fra omkringliggende fartøy.

Bedre dekning

Trafikken kan dermed plottes på et elektronisk kart eller en radarskjerm.

Ved å plassere AIS-mottakeren i en satellitt, blir dekningen langt bredere enn ved mottak fra basestasjoner langs kysten.