MOTOR

Elektrisk A-klasse med Tesla-drivlinje

2. sep. 2010 - 10:39

Den nye Mercedes-Benz E-cell, som er basert på A-klasse, vises fram på bilmessen i Paris om en måned.

Les også: Her er Teslaens bestefar

Digert batteri

Daimler vil ikke slippe ut for mange tekniske detaljer om elbilen før om et par uker.

Men ifølge New York Times, som har snakket med talsfolk fra Daimler og Tesla, vil E-cell få en rekkevidde på cirka 200 kilometer. Tesla leverer batteripakken og controller.

Elbilen utstyres med et litiumionebatteripakke på hele 40 kWh.

Dreiemomentet er på rundt 290 Nm og akselerasjonen skal være omtrent lik eller litt raskere enn en bensindrevet A-klasse, uten at motoriseringen på sammenligningsobjektet spesifiseres nærmere.

I første omgang har ikke Daimler tenkt å produsere flere enn 500 eksemplarer av E-cell. De første bilene skal leveres på nyåret, trolig til utvalgte europeiske flåteprogrammer.

Elbilene skal produseres på MBs fabrikk i Rastatt, mellom Stuttgart og Karlsruhe.

Tesla konverterte i smug

Produksjonen er et ledd av samarbeidet mellom Daimler og Tesla. Dette samarbeidet startet med at Daimler kjøpte seg inn i den amerikanske elbilprodusenten i 2009 og fikk bidrag til å konvertere Smart til eldrift tilbake.

Da Teknisk Ukeblad traff Tesla-sjef Elon Musk i fjor, uttalte han at det kom til å komme flere resultater ut av Daimler-samarbeidet.

Les saken: Tesla-sjefen skåler for Norge

I dette tilfellet er det åpenbart Tesla som har tatt initiativet til konverteringen.

Ifølge New York Times-artikkelen startet prosessen med at Tesla på egen hånd kjøpte en A-klasse i fjor høst, som de tok med hjem fra Europa til hovedkvarteret i Palo Alto i Silicon Valley.

Tesla-ingeniørene tok fram en prototype som på slutten av året ble vist fram til noen Daimler-sjefer som var i California i et annet ærend. De fikk prøvekjøre bilen, var tydeligvis fornøyde, og ga klarsignal til å starte et reelt utviklingsprogram.

Nå skal det sies at Daimlers ingeniører er i full stand til å lage elbiler uten Teslas hjelp. De har laget elektriske prototyper av både Smart og A-klasse før samarbeidet med amerikanerne startet.

I tillegg kommer Vito E-cell og selvsagt elbilmonsteret SLS AMG E-cell.

Les sakene: Super-elbil på norske veier

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Vito på strøm

SLS AMG E-cell

Den elektriske varebilen fra Mercedes-Benz, eVito, skal produseres i 100 eksemplarer i år.
Mercedes-Benz Vito E-cell Mercedes-Benz

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.