US Electricar sammen med en 16 år yngre og langt mindre anonym elbil, Tesla Roadster. Teslas neste modell, Model S, skal etter planen produseres der Electricar ble skrudd sammen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Hughes Dolphin heter elmotoren/drivlinja som Svein Teistedal (t.v) håper skal tåle enda 390 000 kilometer (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Svein Teistedal og Geir Ingvald Landmo bak rattet på US Electricar under Zero Rally. Med nytt litiumionebatteri og oppjustert spenning, er den gamle elbilskuta sprekere enn noensinne. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Svein Teistedal og Geir Ingvald Landmo bak rattet på US Electricar under Zero Rally. Med nytt litiumionebatteri og oppjustert spenning, er den gamle elbilskuta sprekere enn noensinne. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Geo Prizm het GMs variant av Toyota Corolla da den ble produsert på deres fellesfabrikk NUMMI. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Her er Teslaens bestefar

Den har en design som oser tidlig 90-tall. Men bak den særdeles lite outrerte forpakningen skjuler det seg en sjelden bil.

US Electricar heter den, og er produsert i færre enn 200 eksemplarer. Nå har en av dem funnet veien over Atlanteren og fått på seg norske EL-skilter.

Nytt batteri

Det er selskapet Alternativ Energi i Grimstad som har importert elbilen som er en 1994-modell.

Selskapet har som en av sine forretningsmodeller å bytte batterier i elbiler. Det har de selvsagt gjort i sin egen elbil også.

Det betyr at de 500 kiloene med blybatterier som originalt satt i bilen nå er erstattet med en litiumionebatteripakke.

– Vi har juksa litt, som det heter, med spenningen. I tillegg til at litiumionebatteriet yter litt mer og veier mindre, er nok Electricaren vår sprekere enn noensinne, sier Svein Teistedal i Alternativ Energi.

Hughes Dolphin heter elmotoren/drivlinja som Svein Teistedal (t.v) håper skal tåle enda 390 000 kilometer
Hughes Dolphin heter elmotoren/drivlinja som Svein Teistedal (t.v) håper skal tåle enda 390 000 kilometer. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Batteriet lages av kinesiske Heter. Hele pakken veier 400 kilo, har jernfosfatbasert kjemi (LiFePO4) og har en kapasitet på 42 kWh (115 Ah – 370 V).

Hughes-motor

Under panseret sitter en væskekjølt trefas vekselstrømsmotor som yter 50 kW. Hele den elektriske drivlinja er produsert av Hughes Electronics. General Motors (GM) kjøpte legendariske Hughes Aircraft i 1985.

– Hughes lovte 400 000 kilometer uten vedlikehold, så det skal være solide saker dette, sier Teistedal.

Ifølge ham har elbilen i dag en rekkevidde på 300 kilometer og en toppfart på cirka 140 kilometer i timen.

Bilen hadde kun gått 8 000 kilometer da Teistedal og kollega Geir Ingvald Landmo importerte den i januar. Siden da har de to kjørt på ytterligere 2-3 000 kilometer.

– Lite utvikling

De seneste 700 kilometerne da bilen deltok i årets Zero Rally fra Oslo til Stavanger. Der de blant annet utmerket seg med å snurre på åpningsetappen, autoslalåm på Rådhuskaia.

Se bildeserien her: Se alle bilene i Zero Rally

Teistedal synes det er et aldri så lite tankekors at de kan stille opp med 16 år gammel teknologi på et nullutslippsløp uten at nyere elbilkonkurrenter har så mye mer å bidra med. US Electricar har tross alt fem seter, et ok bagasjerom og ditto ytelser samt nå 30 mils rekkevidde.

– Man kan jo lure på hva som har skjedd. Eller ikke skjedd. Utviklinga har jo stått nesten stille, mener han.

Svein Teistedal og Geir Ingvald Landmo bak rattet på US Electricar under Zero Rally. Med nytt litiumionebatteri og oppjustert spenning, er den gamle elbilskuta sprekere enn noensinne.
Svein Teistedal og Geir Ingvald Landmo bak rattet på US Electricar under Zero Rally. Med nytt litiumionebatteri og oppjustert spenning, er den gamle elbilskuta sprekere enn noensinne. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Tesla overtar

Så hva er egentlig linken mellom US Electricar og Tesla, bortsett fra at de begge er elektriske biler?

Jo, elbilen er altså en konvertert versjon av det som originalt var en Geo (senere Chevrolet) Prizm, som igjen var en redekorert Toyota Corolla.

Og den ble produsert på NUMMI-fabrikken (New United Motor Manufacturing, Inc) i Fremont, California som GM og Toyota drev i fellesskap fra 1984 og som ble stengt i vår.

Like etter at den siste Corollaen rullet ut av fabrikken i april, annonserte Toyota at de inngår et samarbeid med Tesla.

Første konkretisering av samarbeidet er at Tesla skal overta NUMMI. Her skal Tesla etter planen produsere den kommende familie-elbilen Model S og eventuelle framtidige modeller.

Les også: Tesla og Toyota går sammen

Tesla har stilt ut en showversjon av den planlagte Model S i Frankfurt. I motsetning til Roadster, som er en toseter, får Model S hele sju seter og en rekkevidde på opptil 48 mil.
Dette er Tesla Model S som etter planen blir den neste elbilen som produseres på NUMMI-fabrikken. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken