Bristow skal fly et Sikorsky S-92-helikopter til Edvard Grieg- og Ivar Aasen-feltene. (Bilde: Bristow Norway AS)

BRISTOW NORWAY

Bristow skal fly til Edvard Grieg og Ivar Aasen

Landet treårskontrakt med Lundin og Det norske.

Bristow Norway AS har sikret en treårskontrakt for levering av helikoptertjenester til Lundin Norway AS og Det norske oljeselskap ASA, opplyser selskapet i en pressemelding.

– Kontrakten er et resultat av en samarbeidsavtale mellom Lundin Norway AS og Det norske oljeselskap ASA som skal sørge for trygg, effektiv og forutsigbar helikopterforbindelse i årene fremover, heter det i uttalelsen.

Flyr til Utsirahøyden

Mer spesifikt vil flyvningene foregå til feltene Edvard Grieg, hvor Lundin Norway er operatør og Ivar Aasen, hvor Det norske er operatør.

Flyvningene skal starte første kvartal 2015. Selskapet har dedikert et Sikorsky S-92-helikopter til oppgavene.

Samarbeidet åpner for tre to-års-forlengelser og ytterligere helikopterstøtte til de to operatørene.

Bristow opererer totalt 22 helikopter i Norge, og flyr blant annet for BP, Statoil og ConocoPhillips.

Les også: 250 timer på sjøen ble for mye for de nederlandske NH90-helikoptrene

Bruker omstridt helikopter

Hoveddelen av deres helikopterflåte består av Sikorsky S-92-maskiner.

Maskinene har tidligere fått kritikk for å forårsake hørselskader hos pilotene som følge av høyt støynivå på lange turer, blant annet til Ekofisk og Valhall.

Bristow-pilotene var spesielt hardt rammet. Hele seks piloter mistet sin sertifisering som følge av tinnitus. I tillegg ble seks piloter sykemeldt eller omplassert som følge av plager som kunne knyttes til støy og vibrasjoner i cockpiten.

Bristow påpeker at en ny type hørselvern skal ha bedret situasjonen for pilotene.

– Vi har fått et spesialdesignet hørselsvern som er støpt etter pilotens øre, påpeker Heidi Wulff Heimark i Bristow til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Statoil fornyer helikopterflåten Slik kan oljearbeiderne fly lengst ut i Barentshavet

Det nye redningshelikopteret kan også bli «nordsjøbuss»  

Slik skal Airbus unngå flere girbokshavarier