ÅLESUND: Verftene har jobbet på spreng for å levere alle skipene som strømmet inn i ordrebøkene under boomen. Det har vært nok å gjøre. Det gleder de 430 frammøtte på Verftskonferansen i Ålesund.
– Det ble derfor ingen verftskrise for norske skipsbyggere. Dette har vært vanskelig å formidle. Nå er vi tilbake i en mer normal hverdag, sier Kjersti Kleven, styreleder i Maritim bransje i Norsk Industri og styreleder i Kleven Maritim.
Les også:
Etterslep
Finanskrisen medførte imidlertid full stans i nye ordrer. I to år har det vært få nykontraheringer.
I løpet av året har markedet tatt seg opp igjen, nok til å holde en jevn beskjeftigelse for de fleste norske verft.
– Vi leverer flere skip enn vi får inn. Det er nå vi tar inn etterslepet, sier Kleven.
Nødvendig stans
Hun ser på finanskrisens bråbrems i kontraheringer som positivt.
– Det var en nødvendig nedkjøling. Vi har måttet omstille oss igjen. Det kan være tøft mens det står på, men sunt, sier Kleven og er glad for at det har vært få permitteringer, som slett ikke er uvanlig i en syklisk bransje som skipsbygging.
Hun påpeker imidlertid at mange andre europeiske verft opplever krisetid.
Tror verftskrise er midlertidig
Rederiforbundet og regjeringen: Felles kriseforståelse
Reddes av olje
Sjeføkonom Nicolai Hansteen fra Lorentzen& Stemoco sier norske verft kan takke offshoreindustrien.
– De har betalingsvilje og 38 nye letelisenser betyr fortsatt behov for offshoreskip, sier Hansteen.
Han har også tro på at det vil bestilles stadig flere skip som vil gå på LNG og dual fuel, det vil si motorer som kan gå på både diesel og gass.
Det vil i første rekke begrenses til enkelte skipstyper, tank, ro-ro og offshore supplyskip.
Flere offshoreskip
– Ordreinngangen for offshoreskip, både supply, ankerhåndterere og andre, har vært på 91 skip og nærmer seg normale tilstander. Om markedet forbedrer seg og de store operatørene krever flere tjenester, kan vi vente økt ordreinngang i 2011 og 2012, sa Hansteen på Verftskonferansen.
Han påpekte at etterspørselen etter avanserte offshoreskip øker også andre steder i verden.
Grønn tilbakekomst
Direktør Martin Stopford fra Clarkson Plc tok de 430 frammøtte med på en reise i skipshistorien. Han trakk fram at skipsfarten var svært miljøvennlig fram til kull og diesel tok over for vind.
Han påpekte at shipping i dag likevel er miljøvennlig sammenlignet med veitransport.
– Nå får vi høre fra EU at vi slett ikke er så grønn likevel. Shipping vil bli enda grønnere, men det vil sikkert ta 40-50 år før fossilt drivstoff ikke lenger er dominerende. Men det er langt fram: Vi må begynne nå for å forske fram nye framdriftsmetoder, sier Stopford.