ENIGHET: Elisbaeth Grieg og Trond Giske har lik oppfatning av en kommende krise for maritim industri. (Bilde: Tore Stensvold)
LYTTER: Trond Giske lærte mye av Elisabeth Grieg og Rederiforbindet da de møttes fredag.

Felles kriseforståelse

  • Industri

Det var oppsummeringen til næringsminister Trond Giske etter møtet med Rederiforbundet og president Elisabeth Grieg i dag.

Satsing

Giske var fornøyd med at han allerede etter 10 dager i næringsministerstolen hadde fått til et møte med Rederiforbundet.

– Maritim virksomhet er ett av våre fem hovedsatsingsområder. Det er derfor viktig at vi setter oss godt inn i situasjonen, sier Giske, som påpeker at strategien "Stø kurs" ligger fast.

Giske mener at det vanskeligste er å finne balansen i tider der store deler av næringslivet er på vei ut av en bølgedal, mens den amritime er på full fart mot stupet.

Finansieringsproblem

Tidligere i uken møtte han virkemiddelapparatet, det vil si Eksportfinans, GIEK og Innovasjon Norge. Norske verft har ordre en god tid framover, selv om flere skip kanselleres og fortsatt kan bli det.

I dag fikk Giske høre at 40 prosent av skipene som er i ordre mangler finansiering.

– Jeg lærte i dag at det ikke er så uvanlig, men at det er blitt tøffere å skaffe finansiering, sier Giske, uten å ville love at DNB NOR eller andre banker og finansinstitusjoner får noen direktiver fra regjeringen om å endre sin utlånspolitikk.

– Det hjelper ikke å låne til å bygge flere bilskip når produksjon og salg av biler faller, sier Giske.

Les også: Tror verftskrise er midlertidig





Mer egenkapital

De fleste norske verftene er imidlertid spesialisert mot offshoremarkedet og andre spesialskip.

Noen prosjekter finnes fortsatt, men finansieringen oppleves stadig som et problem. Krav til egenkapital er økt fra 10-20 prosent til over 40.

Elisabeth Grieg forklarer noe av finansieringsproblemet med at flere utenlandske banker og aktører har trukket seg ut av Norge og at de norske aktørene er blitt strengere.

Møtes igjen

Giske og Rederiforbundet møtes igjen 9. november til et halvdags seminar. Tirsdag 3. november er Giske invitert til Ålesund og Verftskonferansen.

– Det er viktig å få sett hele bildet, sier Giske, som ser fram til et nytt møte.

Sunn strategi

Han er fornøyd med at Rederiforbundet ikke bare ser kortsiktig på egne medlemmers interesser, men ser hele den maritime klynge og langt fram i tid.

– Rederiforbundet har en strategi jeg har sansen for, sier Giske.

Pallplass

Norge er verdens 5. største skipsfartsnasjon og verden nest største på offshoreskip.

– Hva skal til for å bli nummer fire, spør Giske.

Grieg svarer kontant: – Fire? Nei, vi skal på pallen!

Det svaret har Giske sansen for og lover å gjøre alt han kan for å lokke flere skip hjem til Norge og NIS, deriblant RCCL med verdens største cruiseskip.

Les også: Et seilende underverk