RENT: Tanker og utstyr om bord på skip vaskes med varmt vann og høyt trykk. Vedlikekhold og opplæring er viktig for riktig bruk. Her fra vasking av Mar Cristina som eksploderte ved kaia til Oleon i august. (Bilde: Tore Stensvold)

Advarer mot høytrykksspyler

  • Industri

Sjøfartsdirektoratet har nå sendt ut en sikkerhetsmelding. Der advares det om at feil bruk, dårlig vedlikehold og brudd på regelverk i forbindelse med høytrykksspyling om bord på skip kan medføre skade.

Årsaken til at direktoratet reagerer, er flere rapporter om ulykker med alvorlige brannskader.

Vedlikeholdsfeil

I en av episodene det vises til, fikk en matros alvorlige brannskader da vannslange sprakk. Matrosen rengjorde tanker da ulykken inntraff.

Direktoratet viser også til en hendelse hvor en offiser fikk alvorlige brannskader da koblingen mellom vannslange og vannkran sviktet. Ulykken skjedde da mannskapet arbeidet med å åpne en tett pumpe ved hjelp av varmt vann.

Fire farer

Ifølge Sjøfartsdirektoratet kan ulykkene som regel spores til fire forhold





  1. Feil bruk av kobling mellom vannslange og vannkran. Koblinger som ikke er konstruert for å tåle tilstrekkelig trykk blir brukt, og dermed øker faren for slike hendelser.
  2. Det brukes for mye trykk i forhold til det slangen er konstruert for.
  3. Det brukes varmere vann enn det slangen er beregnet for.
  4. Defekt utstyr er i bruk fordi vedlikeholdsrutiner ikke fungerer.




Opplæring og kontroll

Sjøfartsdirektoratet påpeker derfor at krav og regelverk må følges nøye.

Det gjelder spesielt opplæring, risikovurdering samt kontroll og vedlikehold av utstyr og utskifting av defekte deler.

Les også: Skulle løsne propp i rør

Bekymret for sikkerhet – utsatte lasting