SLAGSIDE: Mar Christina la seg over etter eksplosjonen. Det var under forsøk på å løsne en propp i et rør med trykkluft at eksplosjoen inntraff tirsdag ettermidag. (Bilde: Scanpix)

Skulle løsne propp i rør

  • Industri

Kapteinen om bord på Mar Christina forberedte lasting av 3.500 tonn prosess- og slopvann fra Oleon tirsdag. I et møte med representanter fra Oleon, DVS og skipet tidligere på dagen, ble det klart at proppen måtte fjernes før lasting kunne begynne.

Daglig leder Jan Rørvik Johnsen i Oleon sier at kapteinen ba om trykkluft, og fikk det.

Det bekrefter daglig leder i DVS Norge, Jan Henning Legreid.

Oleon: Bekymret for sikkerhet – utsatte lasting

Bygget opp lufttrykk

– Alt som skjer på skipet, er kapteinen ansvarlig for. Det kan ikke vi overprøve. Kapteinen bestemte at det skulle brukes trykkluft, som Oleon kunne sørge for. Lufta ble koblet på og trykket bygget seg opp over 30 minutter. Da ventilen på røret ble åpnet for å blåse ut proppen, eksploderte det, forteller Legreid til TU.

Han synes det er underlig at kapteinen ville bruke trykkluft og ikke vanntrykk. Slike propper er ikke uvanlige. Prosessvann, mud og annet avfall fra oljebransjen inneholder sand, borkaks og annet som kan bli liggende i bend og ved ventiler.

Vanlig med vann

– Vi bruker vann når vi skal løsne propper på vårt anlegg på Mongstad. Det kan ta lengre tid, men er ufarlig, sier Legreid. Han vi ikke spekulere i hvorfor kapteinen heller ville bruke luft.

Ifølge DVS skal tankene som skulle fylles i går ha vært tomme, men det lå et lag sedimenter på bunnen som var tørket inn og blitt hardt.

– I og med at det eksploderte, må det jo ha vært gasser til stede i tanken. Jeg kan ikke spekulere mer i det. Nå må DSB og politiet granske og finne årsaken, sier Legreid.

Les også: – Eksplosjon skjedde ikke under lasting

Bygget for farlig last

DVS Norge har chartret Mar Christina fra Herning Shipping i Danmark for å tømme tankene med ufarlig avfall fra Oleon. Hensikten var å starte i juli og frakte det til Mongstad, der DVS skulle ta hånd om avfallet på sitt eget anlegg. Forsinkelser på en delt tekniske komponenter til anlegget medførte at skipet ikke kunne lever avfallet i juli.

Skipet ankom Sandefjord tirsdag 9. august. Det er bygget for å frakte ulike typer olje og petroleumsprodukter, det vil si langt farligere laster enn prosessvann og væske fra offshoreindustrien. Skipet skal være i god stand og ha alle nødvendige sertifikater.

En liten slump

11. august begynte lastingen av Mar Christina, men kun 5 m³ ble overført før operasjonen ble stanset. Ifølge Oleon var det HMS-ansvarlig hos dem, Erik Røyeng, som stanset operasjonen. Ifølge DVS skal det ikke ha vært forhold om bord på skipet som medførte stans i lastingen, men frykt for dannelse av eksplosive gasser på tanken på land.

Johnsen sier at DVS besluttet selv å stanse lastingen 11. august etter de kritiske spørsmålene Oleon stilte.

Det var først i går, tirsdag 30. august, lastingen skulle gjenopptas.

Oleon hevder at de ble bekymret for hele lasteoperasjonen og sikkerheten og derfor stanset den 11. august. De m

Selskapet hveder at tanken på land kontrolleres regelmessig. Frykten er at det skal oppstå brannfarlige gasser, som H2S (hydrogensulfid). - Tankene luftes ut for å hindre dannelsen av brennbare gasser i tankene. Vi måler hele tida at vi er innenfor LEL-nivået. (LEL – lower explosive limit, rd, anm.). Etter at vi monterte luftesystem er i sommer, har vi kommet ned i null på alle tankene, sier Johnsen.





Ulikt ansvarsområde

Oleon har ansvar for avfallet fram til en pumpe som står på kaikanten. Derfra har DVS ansvar, mens kapteinen har ansvar for alt som skjer på skipet.

DVS hevder at Oleon ikke hadde kontroll på sin tank under lastingen og at det var derfor operasjonen ble stanset, mens Oleon mener DVS ikke hadde god nok plan for lasteoperasjonen.





Saken er oppdatert kl13:08.