BRUER

Nå skal Lepsøybrua løftes på plass - men for høye bølger satte stopper for første forsøk på torsdag

Det blir ingen enkel jobb: Elementene er opptil 118 meter lange og veier mellom 560 og 700 tonn.

Pillarene på Lepsøybrua er kommet opp, og er nå klare til å få påmontert stålelementene som blir hoveddekket på brua.
Pillarene på Lepsøybrua er kommet opp, og er nå klare til å få påmontert stålelementene som blir hoveddekket på brua. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
9. sep. 2020 - 12:09

Denne uka var det planlagt at det første av tilsammen syv stålelementer skulle løftes på plass. Men vind og høye bølger satte stopper for oppdraget til det store kranskipet som er leid inn for jobben. Nå håper prosjektledelsen at være skal bli bedre til uken. I så fall skal det være mulig å få heist på plass ett element hver dag, forteller de på sin facebookside.

Lepsøybrua er en del av det store prosjektet Nordøyvegen på fylkesvei 659 i Møre og Romsdal. Fastlandforbindelsen bygges for de rundt 2700 menneskene som bor på Harøya, Fjørtofta, Skuløya/Flemsøya, Haramsøya og Lepsøya, og knytter øybefolkningen til resten av Ålesund kommune.

Prosjektet har en totalkostnad på i overkant av fem milliarder kroner.

Under inspeksjoner har Statens vegvesen oppdaget skader på Landsverk bru på E134.
Les også

Har oppdaget skader på E134-bru

Dansk underentreprenør

Hovedentreprenør på prosjektet er Skanska, med en kontrakt på tre milliarder kroner. På Lepsøybrua bruker de en dansk underentreprenør, Bladt Industries, som startet opp arbeidene i fjor sommer.

Lepsøybrua blir 800 meter lang og bygges i betong og stål. De syv stålelementene som  blir montert mellom landkarene og de seks pilarene på brua, blir kjørebanen på brua. Hvert av elementene måler mellom 114 og 118 meter og veier mellom 560 og 700 tonn.

North Sea Container Line (NCL) har brukt mye av design og tekniske spesifikasjoner fra to metanolskip når de har prosjektert det ammoniakkdrevne MS Yara Eyde.
Les også

Får verdens første containerskip på ammoniakk

Bruker Norges største flytekran 

Når arbeidet med å løfte stålseksjonene på plass starter, skjer det med kranskipet HLV Uglen, som er den største flytekranen i Norge og har en løftekapasitet på 800 tonn. 
Kranløftet må skje på ettermiddagen fordi det må være flo sjø under løftet, i tillegg er løftene avhengig av både vær, vind og bølger, opplyser byggherreorganisasjonen til Møre og Romsdal fylkeskommune.

Nordøyvegen er planlagt åpnet for trafikk før sommerferien i 2022.

Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.