Prosjekter

I morgen er Jimmy Nore & Sønn i gang med å utvide denne delen av riksvei 15

Statens vegvesen starter i morgn et ti måneder langs veiarbeid mellom Brunsvik og Almenningen på riksvei 15 i Nordjord.

Fra riksvei 15 mellom Brunsvik og Almenningen.
Fra riksvei 15 mellom Brunsvik og Almenningen. Foto: Google Maps
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
15. nov. 2023 - 13:19

– På en 700 meter lang strekning skal vi breddeutvide veier som mangler gul midtstripe. Vi skal harmonisere veibredden som nå varierer i området, sier byggeleder Jørn Kristian Engebø i Statens vegvesen i en pressemelding.

Vegvesenet skal ruste opp en bit av riksvei 15 mellom Brunsvik og Almenningen. Sju entreprenører ga tilbud på å utvide 700 meter vei øst for Måløy.

Det første Vegvesenet skal gjøre på strekningen ved Raudegga i Kinn kommune, om lag ti kilometer øst for Måløy, er å fjerne skog og vegetasjon. Det starter i morgen.

– Senere skal vi skifte ut masser i eksisterende vei på hele strekningen, oppgradere dagens to busslommer, sprenge og lage skjæringer, etablere og forlenge stikkrenner, bytte rekkverk og asfaltere på nytt. Vi skal og rive en garasje som blir til hinder for trafikken, legger Engebø til.

Sprengningsarbeidene starter før jul.

– Dette er et i en lang rekke prosjekt som hver for seg kanskje ikke utgjør så mye, og ikke er de mest kostbare, men som i sum har stor betydning for hverdagen til folk, tryggheten på veiene og konkurransekraften for næringslivet. Dette prosjektet er et godt eksempel på det, sier Engebø i meldingen.

Måløy-firmaet Maskinentreprenør Jimmy Nore & Sønn er entreprenør på prosjektet, som har en kontraktsum på om lag 16 millioner eks. mva.

Arbeidene vil finne sted på dagtid måndag-fredag. Fartsgrensen i anleggsområdet blir sett ned fra 80 til 50 km/t. Det blir uansett lysregulering, og det kan bli aktuelt med manuell dirigering for enkelte arbeidsoperasjoner.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.