E10 HÅLOGALANDSVEGEN

I krevende økonomiske tider mener Vegvesenet at de har forhandlet fram et godt tilbud for ny E10

OPS-prosjektet skal prosjektere, bygge og drifte veianlegget i 15 år for 16 milliarder kroner.

Tross turbulente tider med høy prisvekst, er det forhandlet fram et tilbud innenfor den økonomiske rammen Vegvesenet har fått for anskaffelsen. Fv. prosjektleder Reidar Johansen og utbyggingsdirektør nord, Stein Johnny Johansen.
Tross turbulente tider med høy prisvekst, er det forhandlet fram et tilbud innenfor den økonomiske rammen Vegvesenet har fått for anskaffelsen. Fv. prosjektleder Reidar Johansen og utbyggingsdirektør nord, Stein Johnny Johansen. Foto: Knut Haarvik/Statens vegvesen
27. apr. 2023 - 13:04

Statens vegvesen og selskapet Hålogalandsvegen AS har til hensikt å inngå OPS-kontrakt for E10 Hålogalandsvegen, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

– I en meget krevende økonomisk tid har vi sammen forhandlet frem et godt tilbud på å få finansiert, prosjektert, bygget og driftet OPS-prosjektet E10/rv.85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt. Målet er å kunne signere kontrakt i juni, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens Vegvesen i pressemeldingen.

Utbyggingen vil bli Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene. Veianlegget skal gi bedre trafikksikkerhet og økt fremkommelighet i regionen.

Kostnad

Anskaffelsen er et offentlig privat samarbeid (OPS). Hålogalandsvegen AS tilbyr seg å prosjektere, bygge og drifte veianlegget i 15 år for 16 milliarder kroner (inkl. mva.). Den øvre rammen Stortinget har satt av til å anskaffe hele prosjektet, inkludert finansiering, grunnerverv, forarbeid og utgifter til Statens vegvesen, er på 21 milliarder 2022-kroner.

Hålogalandsvegen AS er heleid av Skanska Norges konsernpensjonskasse og Skanska Sveriges pensionsstiftelse.

Utbyggingen vil bli Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene. Veianlegget skal gi bedre trafikksikkerhet og økt framkommelighet i regionen. Det vil knytte Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad tettere sammen, og gi redusert kjøretid mellom stedene. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Utbyggingen vil bli Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene. Veianlegget skal gi bedre trafikksikkerhet og økt framkommelighet i regionen. Det vil knytte Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad tettere sammen, og gi redusert kjøretid mellom stedene. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Rentene Staten skal betale for anskaffelsen fastsettes ut i fra markedsrenten den dagen kontrakten inngås. Dette er en vanlig prosedyre som på fagspråket kalles financial close. Kontraktens endelige størrelse er avhengig av renteutviklingen fram til signering. Den vil kunne endres både opp og ned.

Dette skal bygges

Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje, mens 20 kilometer legges i ny linje. Anlegget skal stå ferdig sent i 2028.

Tidlig arbeid

Partene har inngått en avtale om «tidlig arbeid». Det betyr at Hålogalandsvegen AS, deres hovedentreprenør Skanska Norge, og deres underleverandører, får starte detaljplanlegging samt mindre arbeid som avskoging og rigging, før kontrakten inngås. Arbeidene vil starte i mai og vil bli varslet i god tid. Det legges også opp til å holde åpne folkemøter om utbyggingen før arbeidene starter.

I 2021 stoppet arbeidet i Moss sentrum opp, etter at det ble oppdaget et stort kvikkleirefelt i skråningen ned mot fjorden der et nytt dobbeltspor og stasjon skal bygges.
Les også

Har satt av seks uker til rettskrangel om grunnforhold

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.