SAMFERDSEL

I dag fløy det nye solcelleflyet jomfruturen

TUTV: Se flyet lette og lande.

2. juni 2014 - 19:53

Solcelleflyet Solar Impulse 2 skal bli det første solcelledrevne flyet som skal fly verden rundt med kun solenergi og en pilot ombord.

Pilotene og stifterne av prosjektet Bertrand Piccard og André Borschberg skal etter planen fly dette flyet verden rundt i 2015.

I april var det ferdig bygget. Nå har første flyvning blitt gjennomført, etter at det tok av i dag tidlig fra Payerne aerodrome i Sveits og det skal ifølge Solar Impulse-teamet ha vært en stor suksess.

– Denne første flyturen er en viktig etappe - et skritt nærmere verden rundt-flyvningen. Solar Impulse 2 inneholder en enorm mengde med teknologi for å gjøre det mer effektivt, pålitelig og i særdeleshet bedre tilpasset lange flyturer, sier André Borscberg i etterkant av jomfruturen.

Les mer om SI2: 17.248 solceller skal drive dette flyet jorden rundt

Bilhastighet

I løpet av en 2 timer og 17 minutters flyreise, skal flyet ha holdt en snittfart på 55,6 kilometer i timen. Den fløy på sitt høyeste 1670 meter (5500 fot) over bakken.

Fire elektriske motorer med 17,5 hestekrefter hver skal drive flyet med en vekt på 2300 kilo avgårde.

Hastighetene på Solar Impulse skal være omtrent på nivå med en bil: Minimumshastigheten er på 36 kilometer i timen og makshastighet på 140 kilometer i timen.

Flyet er anslått å skulle greie en verden rundt-reise på omtrent 500 flytimer.

Les også: Vil dekke veiene med «smarte» solcellepaneler

Bertrand Piccard (venstre) og André Borscberg (høyrde) gratulerer testpiloten Markus Scherdel etter vellykket jomfruferd.
Bertrand Piccard (venstre) og André Borscberg (høyrde) gratulerer testpiloten Markus Scherdel etter vellykket jomfruferd.

Non-stop solreise

Solar Impulse 2 skal være i stand til å fly non-stop gjennom hele dagen og hele natten.

– Dette er det første flyet som vil ha nesten ubegrenset utholdenhet, sier Borscberg.

Den eneste grunnen til at flyet vil måtte ha noen mellomlandinger underveis, skal være grunnet menneskelige begrensninger.

På grunn av den lave hastigheten på flyet vil en flyvning verden rundt ta sin tid. Til tross for at det er planlagt noen mellomlandinger, vil pilotene likevel måtte være i luften uten stopp fem til seks dager i strekk, med begrenset plass til å bevege seg.

Takket være 633 kilo tunge LiPo-batterier skal flyet kunne klare seg gjennom natten uten at de 17.248 solcellene lades i særlig eller noen grad.

– Gjennom et såpass nyskapende prosjekt, er hvert steg et sprang inn i det ukjente. I dag var spenningen et nytt høydepunkt. Resultatene viser at teamet av ingeniører kan være veldig stolte av arbeidet som har blitt nedlagt de siste 10 årene, sier Bertrand Piccard.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Cockpiten er kummerlig, men ergonomisk utformet. Setet er av samme typen som brukes i Business Class på kommersielle fly for maks komfort.
Cockpiten er kummerlig, men ergonomisk utformet. Setet er av samme typen som brukes i Business Class på kommersielle fly for maks komfort, plassen tatt i betraktning. Solar Impulse
Les også:

Her er solkraft nå billigere enn både kull- og gasskraft

Lager flydrivstoff av CO2, vann og sollys

Dette flyet kan fly New York-London på under én time  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.