I denne reaktoren har forskere klart å lage drivstoff av CO2 og vann. (Bilde: Solar-Jet)

SOLAR-JET

Lager flydrivstoff av CO2, vann og sollys

Målet er fullskalaanlegg.

Forskere fra blant annet Tyskland og Sveits har klart å produsere flydrivstoff av CO2, vann og sollys i et demonstrasjonsanlegg, skriver Ingeniøren.

Les også: Slik skal de lage flydrivstoff av søppel

Soldrevet reaktor

Prosessen foregår slik: I en soldrevet reaktor blir karbondioksid og vann omdannes til hydrogen, karbonmonoksid og oksygen. Reaktoren inneholder også «metal-oxide based materials», uten at disse er oppgitt.

Blandingen av karbonmonooksyd og hydrogen fra reaktoren, såkalt syngass, kan deretter gjøres om til flytende hydrokarboner via Fischer-Tropsch-prosessen. Sistnevnte er en velkjent prosess for å lage flytende drivstoff av gass.

Bak det EU-støttede forskningsprosjektet står blant annet Shell, ETH Zürich og Bauhaus Luftfart.

Kun på forsøksstadiet

Så langt er prosessen kun blitt gjennomført på forsøksstadiet. En av hovedutfordringene dersom man skal bygge et fullskalaanlegg for produksjon av drivstoff på denne måten er å bedre virkningsgraden.

– Så langt er det ikke blitt gjort så mye for å redusere varmetap til omgivelsene i laboratorieforsøkene. Temperaturen i prosessen er opp til 1500 grader celsius, så å skalere opp størrelsen på anlegget vil bedre virkningsgraden, på grunn av forholdet mellom volum og overflate, forteller Michael Lagemann, kommunikasjonsrådgiver i Bauhaus Luftfart til Teknisk Ukeblad.

Les også:  Her lager Forsvaret sine hemmelige gadgets

I denne reaktoren blir CO2 og vann omgjort til syngass.
I denne reaktoren blir CO2 og vann omgjort til syngass. Solar-Jet

– Kan bli lønnsomt

Målet deres på lang sikt er å bedre virkningsgraden til 15 prosent for hele prosessen. Forskerne ser for seg at reaktorene kan bli drevet av konsentrert sollys, fanget opp av store speil.

Kan dette noen gang bli lønnsomt?

– Nøkkelen til lønnsomhet er å bedre virkningsgraden, siden denne styrer størrelsen på solfangeren, som er den antatt dyreste delen av et slikt anlegg, svarer han.

Ved en virkningsgrad på 10 prosent vil de nærme seg lønnsomhet.

– Spørsmålet om lønnsomhet dreier seg også om andre høyest usikre ting, som utvikling i oljepris og fremdriften i alternative teknologier for å produsere drivstoff, svarer han.

Les også:

Toleddet bussmonster kommer til Norge

Vegvesenet vil bruke solenergi fra svart asfalt