INDUSTRI

Hyundai bygger avansert offshorefartøy

Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea skal bygge et stort og avansert offshore konstruksjonsfartøy.

Tungløft: Den store krana kan svinges 360 grader og løfte opp til 900 tonn og brukes ned til 3.500 meter. Skipet kan gjøres om til rørleggingsfartøy.
Tungløft: Den store krana kan svinges 360 grader og løfte opp til 900 tonn og brukes ned til 3.500 meter. Skipet kan gjøres om til rørleggingsfartøy. Bilde: Ulstein
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
13. feb. 2013 - 08:18
Vis mer

Skipet får en kran med 900 tonns kapasitet som kan jobbe ned mot 3.500 meters dyp og en 200 tonns knekkbom-kran for arbeid ned til 2000 meters dyp.

Det er Ulsteins nederlandske datterselskap Sea og Solutions som har designet fartøyet, som blir det største med X-bow.

Høyeste klasse

Det bygges med DP3-klasse, høyeste klasse med redundans på alle viktige systemer.

Det får diesel-elektrisk framdrift med tre azimuth-propeller. Skipet er bestilt av Toisa Ltd.

Karusell

Skipet kan også brukes til rørlegging. Det er forberedt for et 550-tonns tårn for fleksible rør plassert over en 8,4 x 8,4 moonpool.

To rørkaruseller med 2.500 tonns kapasitet kan plasseres under dekk.

To fjernstyrte undervannsroboter kan settes ut fra hver sin side av ROV-hangaren. I hangaren finnes også en moonpool for å sette ut ROV eller dykkerklokke.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Skipet har plass til 250 personer og dekksareal på hele 2900 m2. Det skal kunne operere i alle farvann.

Les også:

Verdens første containerskip med LNG

Rem bestiller konstruksjonsfartøy

Batterier på full fart inn i skip  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.