Stor interesse: Etter at Alstom lanserte hydrogentoget Coradia iLint på en tranpottmesse i Berlin for under tre år siden har jernbaneselskapene våknet opp for det klimavennlige drivstoffet.
Stor interesse: Etter at Alstom lanserte hydrogentoget Coradia iLint på en tranpottmesse i Berlin for under tre år siden har jernbaneselskapene våknet opp for det klimavennlige drivstoffet. (Foto: René Frampe)
EKSTRA

Tog på hydrogen

Hydrogen tar av som drivstoff for passasjertog

Nok en ordre på 27 tog er i ferd med å etablere hydrogen som drivstoff i jernbanesektoren

I motsetning til hva mange tror henger selv Tyskland igjen med å elektrifisere jernbanen. Men det skal sies at de har mye spor, nesten 42.000 kilometer, hvor litt under halvparten er dobbeltspor. Bare rundt 20.000 kilometer er elektrifisert, så tyske jernbaner står for et betydelig utslipp fra dieselavgass.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 199
Kr 50 per uke
Første måned gratis
Én måned gratis
Som Ekstra-medlem får du lese unike artikler på Tu.no og Digi.no hver uke.

Eksklusive artikler | Fordypning og innsikt | Rabatt på konferanser
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Abonnementet autofornyes og kan sies opp når som helst.

Vilkår og bruksbetingelser

Spørsmål vedrørende abonnement? Kontakt oss på ekstra@tu.no

Allerede abonnent?

Logg inn her

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser.

Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå