Toyota Prius plug-in er allerede i testing i Norge. Slik det ser ut nå, vil den ladbare versjonen koste fra cirka 320 000 kroner når den kommer i ordinært salg i Norge til sommeren. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Den produksjonsklare versjonen av Opel Ampera ble vist fram i Frankfurt i forrige uke. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Dette er to modeller BMW ikke får full avgiftsmessig valuta for i Norge: 1-serie med et utslipp på 99 g CO2/km fra en motor som yter 85 kW (t.v) og en 5-serie som slipper ut 119 g CO2/km fra en motor som yter 135 kW. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Hybridene håper på nye avgifter

Elbiler i Norge har det allerede så godt de kan ha det avgiftsmessig sett.

Derimot har de ladbare hybridene mer å håpe på av eventuelle justeringer i bilavgiftene når neste års statsbudsjett legges fram om to uker.

En av dem er Toyota Prius plug-in som kommer for salg i Norge i juni/juli.

Frykter den blir for dyr

Slik det ser ut nå, vil Prius i ladbar versjon få en veiledende pris på 320 000 kroner. Det er 50 000 kroner mer enn den konvensjonelle Prius. Toyota frykter det vil ødelegge

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. Foto: Per Erlien Dalløkken

– 50 000 kroner er nok litt for mye påslag til at vi får det salgsvolumet vi ønsker på Prius plug-in. Ny teknologi koster, derfor håper vi på litt drahjelp i statsbudsjettet, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

For ett år siden innførte regjeringen et nytt knekkpunkt på 50 gram CO2/km. Under dette nivået er fradragssatsen 738 kroner per gram.

Prius plug-in får et utslipp på 49 gram, og ønsker seg følgelig et knekkpunkt litt høyere med et noe sagtigere nivå på fradraget.

– Et knekkpunkt som lå på 60–70 gram ville hatt mer effekt for oss. I tillegg kunne vektkomponenten blitt justert, sier Olsen.

27 g CO2/km

Da er det noe mer å hente i dagens avgiftsregime for den andre ladbare hybriden som nå kommer på markedet, Opel Ampera. Den ser foreløpig ut til å koste i underkant av 400 000 kroner i Norge.

Da Opel viste fram produksjonsklare Amperaer i Frankfurt i forrige uke, var det med nye offisielle målinger, R (EC) 715/2007, som gir hybriden et utslipp på kun 27 g CO2/km.

Den produksjonsklare versjonen av Opel Ampera ble vist fram i Frankfurt i forrige uke. Foto: Stein Jarle Olsen Stein Jarle Olsen

Hybrider, enten de er ladbare eller ei, får i tillegg til 25 prosent moms en engangsavgift bestående av vektkomponent (minus 10 prosent hybridfradrag), effektkomponent på forbrenningsmotoren og CO2-komponent.

Statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet sier til Nettavisen at det vil komme relativt store endringer i bilavgiftene i statsbudsjettet, men vil ikke røpe noe om detaljene.

Les også: Opel i hybrid-debatt med staten

Fem stjerner til Opel Ampera

Lik pris på Leaf og Prius plug-in

Ifølge Autocar vil Toyota Prius plug-in koste nøyaktig det samme som elektriske Nissan Leaf i Storbritannia. Det vil si 31 000 pund, cirka 277 000 kroner.

I tillegg får elbiler og ladbare hybrider der et statsfinansiert avslag på 5 000 pund, slik at veiledende pris for kunde er 233 000 kroner.

I Norge er prisen for en Nissan Leaf på veien rundt 270 000 kroner, det samme som en konvensjonell Toyota Prius.

Liten gevinst for gode motorer

Norges Automobil-Forbund (NAF) kom i februar med rapporten «Norske bilavgifter – NAFs innspill til et helhetlig avgiftssystem», omtalt i denne artikkelen: – Store biler må bli billigere

Et av poengene til NAF er at biler som lykkes med å kutte CO2-utslippene og samtidig beholde eller øke effekten, taper i det norske avgiftssystemet ettersom effekt er en vesentlig komponent i engangsavgiften.

Det vil kunne berøre flere av modellene/motorene som ble vist fram i Frankfurt i forrige uke, der downsizing var et vesentlig tema.

Det gjelder for eksempel BMW 520d EfficientDynamics Edition som vil ha et utslipp på 119 gram CO2/km fra en motor som yter 184 hestekrefter.

Og Ford som lanserte en ny tresylindret EcoBoost-motor på 1,0 liter med direkteinnsprøytning og turbo som leveres i både 100 og 120-hesters utgave.

Dette er to modeller BMW ikke får full avgiftsmessig valuta for i Norge: 1-serie med et utslipp på 99 g CO2/km fra en motor som yter 85 kW (t.v) og en 5-serie som slipper ut 119 g CO2/km fra en motor som yter 135 kW.
Dette er to modeller BMW ikke får full avgiftsmessig valuta for i Norge: 1-serie med et utslipp på 99 g CO2/km fra en motor som yter 85 kW (t.v) og en 5-serie som slipper ut 119 g CO2/km fra en motor som yter 135 kW. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Les også:

Bærekraftige hestekrefter

– Bilavgiftene på ville veier

– Avgiftspolitikken gir dårlig luftkvalitet