Godt inneklima påvirkes av flere faktorer.
Godt inneklima påvirkes av flere faktorer. (Foto: Colourbox)

Inneklima

Hvordan sikre godt inneklima om sommeren?

Eksperten svarer på fem spørsmål.

  • Karriere

Hvordan sikre et godt inneklima? Vi spør forskningsdirektør Britt Ann K. Høiskar ved Avdeling for by og industri ved Norsk institutt for luftforskning (NILU).

Hvorfor er godt inneklima viktig?

Inneklimaet er viktig for helse, trivsel, produktivitet og læring. Dårlig inneklima kan bidra til sykdom og økte helseplager og særlig barn og personer med luftveissykdommer, allergi og annen overfølsomhet er ekstra sårbare. Men også friske mennesker kan oppleve gjentatte luftveisinfeksjoner, hodepine, trøtthet, såre slimhinner og nedsatt konsentrasjons- og arbeidsevne når de er lenge i bygg med dårlig inneklima. I Norge oppholder vi oss i snitt ca. 90 prosent av tiden innendørs. Da er det ekstra viktig å sørge for godt inneklima

Hva påvirker inneklimaet?

Inneklima er et relativt vidt begrep, som omfatter alle fysiske og kjemiske forhold som påvirker oss når vi er inne. De fem hovedfaktorene er:

1. Atmosfærisk miljø: Gasser, lukter, partikler og kjemiske stoffer i lufta, fra f.eks. pollen, muggsopp, husstøvmidd, flass, rengjøringsmidler, maling og stekeos.

2. Termisk miljø: Temperatur, trekk, luftfuktighet.

3. Aktinisk miljø: Belysning, blending, radongass fra grunnen.

4. Akustisk miljø: Lydforhold, støy, vibrasjoner.

5. Mekanisk miljø: Ergonomi, gulv, utforming av arbeidsplassen.

Hvordan kan du teste om inneklimaet er godt?

Du får en god indikasjon på hvordan det står til med inneklimaet ved å bruke sansene dine, sunn fornuft og enkle hjelpemidler. Hvis luften oppleves frisk når du kommer inn i et rom er det et tegn på godt luftskifte. Hvis luften derimot oppleves som tung, bør du bedre ventilasjonen. Å gjøre rent regelmessig for å fjerne støv og skitt som virvles opp i luften hjelper også. Bruk helst kjemikaliefrie rengjøringsmetoder, som vann og mikrofiberkluter, så tilfører du ikke kjemiske stoffer til innemiljøet. Bruk enkle og rimelige temperaturmålere for å kontrollere innetemperaturen. Du kan også installere fuktighetsmålere for å sjekke at luftfuktigheten ikke blir for høy, da det kan føre til muggsopp og fuktproblemer. Mugglukt eller synlige tegn på fukt og muggsopp må tas på alvor fordi dette kan gi betydelige helseplager. I slike tilfeller bør du kontakte fagfolk som kan utrede problemet.

Hva er viktigst om sommeren?

Britt Ann K. Høiskar. Foto: Ingunn Trones

Om sommeren blir det ofte for varmt inne. Står sola rett på soverom og stue er det først og fremst utvendig solavskjerming som hjelper. Du kan også senke temperaturen inne ved å åpne vinduene på skyggesiden av boligen. Er det svært varmt ute er det mest effektivt å lufte om natten. Har du pollenallergi kan du vurdere å kjøpe filtre til å sette i vindusrammene. Det anbefales at temperaturen holdes mellom 20 og 22 grader – «tjue er bra for hue!». Hvis temperaturen overstiger 22 grader i fyringssesongen, bør den senkes. Dette kan gi en betydelig reduksjon i antall personer som opplever tørr luft og andre inneklimaplager om vinteren. For høy temperatur kan blant annet gi nedsatt velvære, trøtthet og nedsatt prestasjonsevne. Generelt bør man unngå innetemperaturer under 19 eller over 26 grader.

Hva kjennetegner dårlig inneklima?

Hvis du får helseplager når du er hjemme, men ikke når du er på jobb, kan det bety at det er problemer knyttet til inneklimaet i boligen. Tilsvarende hvis du plages på jobb, men ikke hjemme kan det være problemer med inneklimaet på arbeidsplassen. Andre tegn som kan tyde på inneklimaproblemer er blant annet ubehagelig lukt, synlige tegn på fukt og muggsopp, plagsom støy fra ventilasjon eller uteområde, dårlig renhold og svak belysning.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)