ALENE: Hurtigruten er det eneste selskapet som har lagt inn anbud på kystruten Bergen-Kirkenes. Veolia fikk utsatt anbudsåpningen med en måned fordi de ville regne mer på et anbud, men har konkludert med at de ikke har tid til å bygge seg opp den nødvendige flåten på elleve skip. (Bilde: Anders J. Steensen)

Hurtigruten krever dobbel pris

– Vi er nødt til å gå i forhandlinger. Mitt mål er å opprettholde daglige seilinger, men ikke til enhver pris, ser samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NTB.

Hurtigruten ASA mottar i dag rundt 380 millioner kroner i året fra Samferdselsdepartementet for rute- og turisttrafikk langs kysten mellom Bergen og Kirkenes. Kontrakten utløper 31. desember 2012, og fra da av forlanger selskapet 750 millioner kroner for å opprettholde tilbudet.

– Det er ingen hemmelighet at dagens sum er for liten, og at den har mye av ansvaret for de vanskeligheter Hurtigruten har vært i, sier administrerende direktør Olav Fjell.

Intet forhandlingsrom

Fjell sier han ble overrasket da anbudsfristen gikk ut og det viste seg at Hurtigruten var eneste tilbyder.

– Anbudsfristen ble jo utsatt to ganger, så det var opplagt andre selskaper som jobbet seriøst med dette.

Han avviser at det finnes prutningsmonn på tilbudet fra Hurtigruten.

– Vi regnet med sterk konkurranse fra andre tilbydere, og Samferdselsdepartementet har selv sagt at prisen ville være avgjørende. Derfor hadde vi ingen mulighet til å legge inn noe forhandlingsrom, sier Fjell.

Han tror det faktum at Hurtigruten seiler kystruten i dag og har alt materiell tilgjengelig var utslagsgivende for at selskapet ble stående alene igjen med et tilbud. Nå er gleden stor på hovedkontoret i Narvik.

– Lettelsen er kjempestor. Det har vært et langt og intensivt løp. Mange i og utenfor selskapet ble urolige når anbudsrunden trakk ut og det kunne komme en minimumsløsning som kanskje var uten noe turistfokus, sier han.

Våget ikke

Transportgiganten Veolia fikk utsatt anbudsåpningen med en måned, men kom likevel ikke med noe tilbud. Selskapet konkluderte med at det ikke har tid til å bygge seg opp den nødvendige flåten på elleve skip innen 2012.

– Det har vært en kamp mot klokka fra først dag, men til sist fant vi ut at risikoen var for høy. Vi er skuffet og lei oss, for håpet om å få slippe til var reelt, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Veolia til NTB.

Selskapet planla å tilby skip som går på flytende naturgass, noe som ville kunne redusert utslippene av nitrogenoksid med 4.000 tonn per år.

– Jeg håper Samferdselsdepartementet tar mer hensyn til klimaperspektiver ved neste korsvei og erkjenner at to år er knapp tid til å bygge en ny flåte, sier han.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier hun bare kan konstatere at Hurtigruten er alene om å inngi anbud og understreker at det har vært kjent i lang tid at dagens avtale utløper i 2012.

Turisme

Også Tide og Torghatten har vurdert å legge inn bud, uten at så skjedde.

– Hvis vi skulle gå inn der, ville det blitt en helt annen type trafikk enn det Hurtigruten driver i dag. Vi var usikre på om det ville være det rette for den framtidige Hurtigruten, sier administrerende direktør Bjørn Ove Børnes i trafikkselskapet Tide. Selskapet ville ikke kunne satse på turisme slik Hurtigruten gjør i dag.

I tråd med anbudspapirene, har Hurtigruten også kommet med to alternative rutetilbud for kystruten. Det ene alternativet innebærer seilinger sju dager i uka om sommeren og fem om vinteren, og er beregnet til å koste 730 millioner kroner. Det tredje alternativet har fem seilinger i uka hele året, til en pris av 580 millioner kroner.

Alle de 34 havnene som trafikkeres i dag, skal fortsatt ha anløp av den nye kystruten. Båtene som trafikkerer ruten må ha minimum 320 passasjerer, 120 køyeplasser og et lasterom for 150 europapaller. Dette er langt under kapasiteten til dagens hurtigruteskip. (©NTB)