Chademo vs. CCS

Hurtigladeracet: Nissan tviholder på Chademo, mens røkla velger CCS. Det gjør laderne dyrere og potensielt mye større

ABB og ladeoperatørene ønsker seg én standard.

Oversikten viser elbiler (nåværende og kommende) og hvilken ladestandard de har i Europa. Det er ganske tett med CCS-modeller, men færre med Chademo. Oversikten er laget av ABB. Se en mer detaljert oversikt nede i saken.
Oversikten viser elbiler (nåværende og kommende) og hvilken ladestandard de har i Europa. Det er ganske tett med CCS-modeller, men færre med Chademo. Oversikten er laget av ABB. Se en mer detaljert oversikt nede i saken. (Foto: ABB)

ABB og ladeoperatørene ønsker seg én standard.

Kia og Hyundai har tatt spranget. Peugeot og Citroen også. Volkswagen, Ford, Volvo og Daimler valgte annerledes helt fra start. Nissan er nå den siste store elbilprodusenten som holder på Chademo (Charge de Move) som hurtigladestandard i Europa. Resten har gått over til CCS (Combined Charging System) på sine nye elbiler.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå