TUNNELER

Høyfjellsoppdrag: Tunnelene på Haukelifjell skal rustes opp

Men det blir mest sommerjobbing på E134.

 Den vestre portalen til Haukelitunnelen (5,5 kilometer) på E134.
Den vestre portalen til Haukelitunnelen (5,5 kilometer) på E134. Foto: Statens vegvesen
27. jan. 2020 - 14:29

Statens vegvesen lyser ut rehabilitering av Vågslitunnelen (1643 meter) Haukelitunnelen
(5692 meter) og Svandalsflona skredoverbygg (520 meter) på E134 i Vinje og Odda
kommuner.

Sivert Bjørnstad (Frp), Inge Berg (Nordlaks), Olve Grotle (H) og Nils Kristen Sandtrøen (Ap). Her under en debatt om grunnrenteskatt i havbruk, der Berg kobler skatten med næringens omdømmeproblemer.
Les også

Over 62 millioner fisk døde i sjøen i fjor: Trekker linjer mellom lakseskatten og dårlig omdømme

– Vi rigger prosjektet for at vi skal kunne starte som planlagt i 2020, men dette er jo langt på vei en sommerjobb. Det er ganske tøffe vintre der på fjellet, og det vil være perioder når vi ikke kan jobbe, og hvor trafikken skal gå som normalt. Rehabiliteringen skal skje gjennom to til tre sommersesonger, avhengig av framdrift og opplegg, fortalte Stig Berg Thomassen, prosjektleder for tunneloppgraderingene, til Våre Veger i fjor høst.

Stig Berg Thomassen er prosjektleder for tunneloppgraderingene. <i>Foto:   Statens vegvesen</i>
Stig Berg Thomassen er prosjektleder for tunneloppgraderingene. Foto:   Statens vegvesen

Trafikken er ikke den største – ÅDT er på rundt 1700 – men E134 over Haukelifjell er en viktig ferdselsåre på tvers av sør-Norge.

– For å få gjort jobben må vi stenge veien for tungtrafikk om natta i en periode. Da blir det kolonnekjøring gjennom Vågslitunnelen på dagtid, mens for Haukelitunnelen blir det kolonnekjøring via Dyrskar, altså på gamleveien. Personbiltrafikken vil kunne passere i hele døgnet med omkjøring på gamleveien, sa Thomassen til Våre Veger.

Område hvor utglindningen av elvebredden har fortsatt etter at uværet Hans sist høst forårsaket ras.
Les også

Vegvesenet: : Tar grep etter ny skredfare

Jobben starter i juni

Byggherren regner med at den valgte entreprenøren kan starte med arbeidene i midten av juni i år. Dermed er det maks tre sommersesonger tilgjengelig for å innfri fristen for ferdigstilling, som er satt til 30. september 2022.

Den østre portalen til Vågslitunnelen (1,6 kilometer) på E134. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Den østre portalen til Vågslitunnelen (1,6 kilometer) på E134. Foto:  Statens vegvesen

Tunnelene skal renoveres ganske totalt. All gammel vann- og frostsikring skal rives ut.

– Det er svært mye som skal gjøres. Noe av sikringen er grei i Vågslitunnelen, men mye skal ut. Alt elektro skal erstattes. Nye vifter skal på plass i Haukelitunnelen, og det må vi lage plass til. Det skal bygges nye tekniske rom. Og det blir også nye venterom for kolonnekjøring om vinteren i begge ender av Haukelitunnelen, ifølge Thomassen.

Det blir tilbudskonferanse i Kristiansand 11. februar.

Frist for å gi tilbud: 11. mars.

Green Mountain-direktør Svein Atle Hagaseth hadde i februar besøk av energiminister Terje Aasland i datasenteret på Rjukan. Der er Volkswagen største kunde.
Les også

Green Mountain-sjefen: Har krypto-forbud i kontrakten

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.