MARITIM

Høyesterett avviser Tide Carrier-anke – skipsreder må i fengsel

Høyesteretts ankeutvalg har bestemt at anken til skipsrederen ved Tide Carrier ikke skal behandles. Dermed må skipsrederen i fengsel i seks måneder.

Redningsaksjon ved Feistein fyr utenfor Klepp da lasteskipet Tide Carrier fikk motorstopp i 2017.
Redningsaksjon ved Feistein fyr utenfor Klepp da lasteskipet Tide Carrier fikk motorstopp i 2017. Foto: Carina Johansen/NTB
15. juni 2022 - 12:18

Mannen ble i mars dømt i lagmannsretten til seks måneders fengsel for medvirkning til avfallseksport i strid med forurensningsloven. 9. juni besluttet Høyesteretts ankeutvalg at skipsrederens anke til Høyesterett ikke ble tillatt fremmet.

Dommen er dermed rettskraftig.

Skipsrederen sier til Bergens Tidende at han er sterkt kritisk til dommen og til prosessen som har ledet fram til den. Han henviser for øvrig til sin forsvarer Arild Dyngeland.

Skipet Tide Carrier havarerte utenfor Jær-kysten i februar 2017, og det ble da avdekket at skipet var på vei til Gadani i Pakistan for skraping på stranden der.

Politiadvokat Maria Bache Dahl i Økokrim mener at dette er en viktig dom internasjonalt og nasjonalt.

Viser at det nytter

– Som stor sjøfartsnasjon er det viktig at norske myndigheter bidrar til bekjempelsen av dette problemet. Vi har plikt til å motvirke avfallsproblemer som skyldes virksomhet i Norge uavhengig av om skadene eller ulempene inntrer i eller utenfor Norge, sier hun i en pressemelding.

Tide Carrier-saken har vakt i internasjonal interesse. Dette er en av de første sakene om ulovlig opphugging hvor en enkeltaktør er dømt. Skraping av utrangerte skip på strendene i Sør-Asia, såkalt «beaching», er både et stort forurensningsproblem og farlig for menneskene som er involvert.

– I dag hugges 70 prosent av verdens samlede tonnasje opp på strender i Sør-Asia. Karakteristisk for skrapingsmetoden er manglende håndtering av farlig avfall fra skipene, med forurensning til grunn og vann som resultat. Beaching karakteriseres også av manglende ivaretakelse av et svært risikofylt og helseskadelig arbeidsmiljø, og det er rapportert om både alvorlige ulykker og utnytting av barne- og migrantarbeidere», sier politiadvokat i Økokrim Maria Bache Dahl.

Godtatt forelegg og straff

Tide Carrier-saken avslørte hvordan utrangerte skip sendes til ulovlig opphugging. Det Singapore-baserte selskapet Wirana har spesialisert seg på oppkjøp av utrangerte skip for videresalg til opphuggingssteder i India, Pakistan og Bangladesh.

Tre selskaper har godtatt straff og forelegg for sin befatning med Tide Carrier. Wirana har vedtatt et  forelegg på syv millioner kroner for sin rolle.

Et annet norsk selskap er dømt til å tåle inndragning av utbytte med 2 millioner kroner. Sjøfartsdirektoratet har i tillegg ilagt et tredje selskap et overtredelsesgebyr på 500 000 kroner for brudd på skipssikkerhetsloven, blant annet for manglende bruk av AIS (automatisk identifikasjonssystem).

Fra kontrollrommet på skipet Energean Star organiseres opphentingen av den gamle lasten.
Les også

Israel henter opp last fra 3000 år gammelt skipsvrak

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.