Den 16 år gamle grensebrua over Svinesund gjennomgår omfattende vedlikeholdsarbeid. Hver sommer i fire år jobbes det lange skift på den 92 meter høye og 700 meter lange brua mellom Norge og Sverige.
Vedlikeholdsarbeidet er resultat av ti-årsinspeksjonen. Den påviste ganske store rustangrep. Svenske Trafikverket er ansvarlig for å få jobben gjort. Regningen blir delt mellom Trafikverket og Statens vegvesen.

Norsk satellitt er i ferd med å falle ned
Synlige skader
Også på rekkverkene som opprinnelig er varmgalvaniserte ble det påvist synlige skader. Det skyldes blant annet skader fra snørydding i kombinasjon med saltbruk. Nå skal alle overflater sikres med Zinga, som er en katodisk korrosjonsbeskyttelse til stål påført som maling.
.jpg)
Totalt skal i alt 8,4 kilometer med rekkverk få fornyet galvaniseringen, heter det i en pressemelding fra Zinga.
– Vi startet sommeren for tre år siden. Neste sommer utføres fjerde og siste etappe, sier Roger Karlsson i ST Controll, som er byggeleder og kontrollør for stål og ytterbehandling på brua.
– Vi flekkbehandler alle områder som er skadet. Neste år skal vi behandle det ytterste rekkverket, sier Karlsson i meldingen.
Trafikken stenges ikke under vedlikeholdsarbeidet, men hastigheten er redusert i arbeidsperioden fra 1. april til 1. oktober. Også neste sommer blir ett kjørefelt stengt under vedlikeholdsarbeidet på brua i sommermånedene.

Brannsjef advarer mot visse elsparkesykler: – Ikke kontroll