HASTVERK: Den nye K125-bakken i Garmisch-Partenkirchen ble ferdig for få dager siden. Fredag arrangeres den første konkurransen, Continental-Cup, i den nye bakken. (Bilde: Sieber + Renn Architekten)
GARMISCH: Hele ovarennet er en gigantisk og komplisert stålkonstruksjon. Den veier 750 tonn, og ble satt sammen på bakken, for så å bli heist opp og sammenkoblet ved hjelp av et spesialkonstruert hydraulisk system. (Bilde: Mayr / Ludescher)
GARMISCH: Prisen for den nye bakken er cirka 112 millioner norske kroner. Partnerne Mayr og Ludescher har vært rådgivende ingeniører for byggverket. (Bilde: Sieber + Renn Architekten)
LANDEMERKE: Den nye hoppbakken bli et synlig og spektakulært landemerke i Garmisch-Partenkirchen. For å få bakken på plass er det fjernet 18.000 m³ masse. 1200 m³ betong og 1000 tonn stål og metall har tilsammen blitt brukt på hele anlegget. (Bilde: Sieber + Renn Architekten)
I BETONG: Heini-Klopfer-Skiflugschanze i Oberstdorf sto ferdig i 1950. Totalkostnaden, inkludert et par runder med oppgraderinger frem til 1986, kostet 10,6 millioner tyske mark.
RENOVERT: Heini-Klopfer-Skiflugschanze ble tegnet av den lokale Oberstdorf-arkitekten Claus-Peter Horle. Bakken ble renovert i 1973.
TÅRNET: Det spesielle tårnet på Oberstdorf-bakken er konstruert i spennbetong. En egen utsiktsplattform i tårnet har plass til 100 personer, og heisen ned rommer 11 mann med hoppski. (Bilde: oberstdorf.de)
I LUFTA: Det ser ut som om ovarennet på Heini-Klopfer-bakken svever i løse lufta, men i realiteten er det forankret 14 meter ned i bakken med 40 stålankre der ovarennet møter grunnen. (Bilde: oberstdorf.de)
NY UTGAVE: Hoppbakken Bergisel i Innsbruck, Østerrike, er renovert. Arbeidet startet i juni 2001, og den nye bakken sto klar i september 2002. (Bilde: Harry Abfalterer)
BETONG OG STÅL: Prisen for Bergisel-oppgraderingen var 123 millioner kroner. Tårnet har et betongfundament på 16 x 20 meter, med en stålhatt plassert på toppen. (Bilde: Harry Abfalterer)
BERGISEL: Det er lagt stor vekt på lyssetting, og på kveldstid er bakkens belysning synlig over hele Innsbruck. (Bilde: Harry Abfalterer)
LØNNSOMT: Turistene er også godt ivaretatt. I hopptårnet ligger en eksklusiv restaurant hvor gjestene kan nyte mat og utsikt. (Bilde: Harry Abfalterer)
UTEN BETONG: Vogtland Arena i Klingenthal, Tyskland, sto ferdig til jul i 2005. Tårnet holdes oppe av en fagverkskonstruksjon i stål. Også ovarennet er kun av stål. (Bilde: m2r architecture)
VOGTLAND: Tårnet skal ligne på et fyr, og sender en lysstråle 35 meter opp i luften om kvelden. Det er kledt i samme type aluminium som et flyskrog, har 9 meter utkragning, og er forankret til trappene med stagbolter. Det kombinerte dommer- og pressetårnet er konstruert i samme type aluminium og stål. (Bilde: m2r architecture)
GAMMEL STOLTHET: Storbakken på Lugnet i Falun sto klar til VM i 1974. Også den bakken ble studert nøye da Kosche skulle finne inspirasjon til Holmenkollen Fyr. (Bilde: Wikimedia Commons)
OL-BYEN: 120K-bakken i Lake Placid, New York, er cirka 26 etasjer høy og har en glassheis på utsiden som turister kan ta til tårnet på toppen. Hoppbakken sto klar til vinter-OL i 1980.

Hoppbakker å strekke seg etter