Bruer

Hølenviadukten: Hvem vil bygge landets flotteste gang- og sykkelvei?

En gang en spesiell jernbanebru. Nå blir den gang- og sykkelbru.

Hølenviadukten slik den så ut før rehabiliteringen startet.
Hølenviadukten slik den så ut før rehabiliteringen startet. Foto: Vestby kommune
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
6. okt. 2020 - 05:57

Den er blitt kalt landets fineste gang- og sykkelvei. La gå at det kanskje er et utsagn som er preget av lokalpatriotisme, men mange vil nok være enig i at Hølenviadukten i Vestby kommune i Follo er noe for seg selv.

Den rundt 150 meter lange brua på den gamle Østfoldbanen passerer høyt over Hølen sentrum. Viadukten gikk ut av bruk som jernbanebru i 1996, men det ble raskt klart at den skulle tas vare på.

Hølenviadukten har gjennomgått en kraftig rehabilitering det siste året. Nå skal det bygges gang- og sykkelvei på toppen. Foto:  Google Maps
Hølenviadukten har gjennomgått en kraftig rehabilitering det siste året. Nå skal det bygges gang- og sykkelvei på toppen. Foto:  Google Maps

Det siste året har BMO Entreprenør jobbet med restaurering av selve viadukten. Det har skjedd på vegne av BaneNor, som på sin side har avtalt med Vestby kommune å selge Hølenviadukten til kommunen for en krone.

Restaureringen er så godt som ferdig, og kommunen lyser nå ut oppdraget om å bygge den spektakulære gang- og sykkelveien oppå den gamle jernbanebrua i Hølen.

Oppdraget er beskrevet slik: Bjelkelag skal bestå av trykkimpregnert limtre med dimensjon 115 x 233 mm.Toppdekke skal utføres i trykkimpregnert 48 x 198 mm med mekanisk innfesting. Det skal monteres slitestål av 5 x 50 mm svartstål som skrues til toppdekket.

Det skal legges et bærelag av trykkimpregnert limtre med trykkimpregnert gangbane på bærelaget. Den nye trekonstruksjonen skal festes til eksisterende stålkonstruksjon med gjengestål som det bores hull til i limtre og gjennom stålet i gammel bru. Gangbanen skal ha tre parallelle, fastskrudde slitestål i hele bruas lengde. Det skal også monteres rekkverk med indirekte belysning. Eksisterende rekkverk skal fjernes.

Arbeidene er tenkt å starte rett etter nyttår, og skal være ferdige i løpet av mai neste år.

Frist for å gi tilbud er 26. oktober.

Tegning fra Norges Statsbaners planer for Hølenviadukten i 1913. Faksimile:  BaneNor
Tegning fra Norges Statsbaners planer for Hølenviadukten i 1913. Faksimile:  BaneNor

 

Bildet viser det første 420 kV kabelsettet som ble satt i drift i tunnel mellom Smestad og Sogn. Kabeltunnelen er 4,2 km lang.
Les også:

Vår mest beryktede trafikk­maskin ruger på en hemmelighet

 
Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.