Alle de gamle isolatorene, som  veier 15-20 kilo hver, kastes når nye silikonisolatorer er montert. Her jobber montørene Håkon Eggen og Amir Mehraban tidligere denne uken.
Alle de gamle isolatorene, som veier 15-20 kilo hver, kastes når nye silikonisolatorer er montert. Her jobber montørene Håkon Eggen og Amir Mehraban tidligere denne uken. (Bilde: Ingunn Halvorsen/ Bane nor )

BERGENSBANEN

Her ligger årsaken til mange av forsinkelsene på Bergensbanen - nå skiftes de ut

12.000 komponenter skiftes ut på to år.

Da første del av Bergensbanen ble elektrifisert i 1954 ble det montert opp porselensisolatorer rundt strømmastene, for å forhindre at strømmen fra kontaktnettet ble ledet ned via masten. 

Nå, mer enn 60 år senere, skaper de samme porselensisolatorene stadig problemer for passasjerer og godt. 

– De gamle piggisolatorene er verstingen når det gjelder feil på kontaktledningen her på Bergensbanen, og fører stadig til forsinkelser, sier Eivind Farestveit Larsen, prosjektleder i Bane Nor. 

Gode resultater 

I den forbindelse er Larsen og et team hos etaten i ferd med å skifte ut alle de 12.000 gamle isolatorene. 

– I fjor høst så gikk vi gjennom statistikken og fant ut at vi må gjøre et skikkelig arbeid og få ut de gamle isolatorene. Vi kom i gang med utskiftingene i sommer, og har som mål å ha fått ut alle av systemet i løpet av 2018, sier han. 

Allerede nå som de første komponentene er skiftet ut kan Bane Nor vise til forbedringer i punktligheten. 

– Vi har hatt en veldig positiv utvikling i forsinkelsestimene der vi har skiftet ut de gamle isolatorene, forteller banesjef Guro Torpe på Bergensbanens østre del.

Disse porselenskomponentene har skapt mange forsinkelser på Bergensbanen de siste årene. .
Disse porselenskomponentene har skapt mange forsinkelser på Bergensbanen de siste årene. . Foto: Ingunn Halvorsen/ Bane nor

Krevende arbeid

Utskiftingen er basert på feilstatistikk etaten har fulgt opp over tid. 

Larsen sier utfordringene med de er delt. 

– For det første er det en utfordring at isolatorene sprekker opp ved store værskifter, sier han. 

Den neste utfordringen oppstår når isolatorene først har sprukket. 

– Når en isolator sprekker så er det ikke sånn at man enkelt kan se hvor feilen ligger, den kan være vanskelig å oppdage. Ofte må han opp og fysisk inspisere hver eneste isolator, kjenne etter varmegang, eller fysisk ta på isolatorene og kjenne om det er noen sprekker eller om den sitter løst. Og om du da har et langt strekke på flere kilometer og det er en mast hver 50 meter så går det fort lang tid før man får rettet opp feilen, forklarer han. 

Når det oppstår en sprekk i en isolator blir det full stans i togtrafikken på strekningen til feilen er rettet.

Fra porselen til silikon

Når isolatorene nå skiftes ut har Bane nor valgt å bytte til mer moderne silikonbaserte isolatorer. 

– De er mer fleksible med tanke på temperaturvariasjoner og har vist seg å være mye mer driftssikre enn porselensisolatorene, forteller Larsen. 

Arbeidet med utskifting av komponenter gjennomføres på hele Bergensbanen, først ferdig er Bergensbanen øst, der alle komponentene skal være skiftet ut i 2018. 

– Dette er et nødvendig prosjekt vi har hatt store forventninger til,  da er det gøy å se at vi allerede nå ser resultater der komponentene er skiftet ut, sier Torpe. 

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)