SAMFERDSEL

Her kjører Norges første elbusser i rutetrafikk

På veien fra i dag.

Nå ruller Norges første elbusser i rutetrafikk på veiene, nærmere bestemt i Stavanger.
Nå ruller Norges første elbusser i rutetrafikk på veiene, nærmere bestemt i Stavanger. Bilde: Ina Steen Andersen
Ina AndersenIna AndersenJournalist
8. apr. 2015 - 09:25

Omkring fem måneder forsinket er Stavangers nye elbusser nå endelig å se på veiene. I dag rullet bussene ut i offisiell rutetrafikk for aller første gang.

Det blir de første batterielektriske bussene som går i ordinær rute her til lands.

Bussene skal gå mellom Stavanger og Sandnes, og er en del av et pilotprosjekt med ordinær drift av elektriske busser.

Testet elbussen

Boreal Transport er bussoperatør i Sør-Rogaland, og har kjøpt to elbusser fra den nederlandske produsenten Ebusco.

Boreal hadde i november en tilsvarende buss på utlån fra Ebusco. Den ble brukt til å lære opp sjåfører og til å gjøre seg noen erfaringer med oppladingsstasjoner og rekkevidde.

Erfaringene fra testbussen var svært positive, har selskapet tidligere uttalt til Teknisk Ukeblad.

– Bussen svarte absolutt til forventningene. Den fungerte fantastisk bra i testene våre, jeg hadde nesten ikke turt å se for meg at det skulle være så bra. Så nå er vi veldig positive, sa Tor Arild Sande, rekrutterings- opplærings- og infrastrukturansvarlig i Boreal.

Lånebussen ble testet både med og uten passasjerer på de rutene det er planlagt at den skal kjøre, og erfaringene til Boreal tilsier at batteribussene holder den rekkevidden de lover, 250 kilometer på fullt batteri.

Les også: Volvos batteribuss lader med 300 kW og pantograf

Opptil 350 kilometer til dagen

Bussene skal gå i rute mellom Stavanger og Sandnes, en strekning på omkring 35 kilometer tur/retur.

Det er satt opp ladestasjoner for de nye elbussene på bussdepotet på Revheim i Stavanger og i Sandnes. Sistnevnte skal hurtiglade bussene under skiftene, slik at blir det mulig å ha elbussene i drift gjennom hele driftsdøgnet.

Elbussen skal gå i vanlige skift fra 06.00 om morgenen til omkring midnatt. I løpet av dagen legges det inn ekstra pauser på rundt 20-30 minutter i Sandnes, slik at bussene skal få lade batteriet med 10-15 prosent. Slik skal Boreal sikre at bussbatteriene holder hele driftsdøgnet.

I tillegg er ladestasjonen i Sandnes alltid tilgjengelig for sjåførene, som dermed kan koble til dersom de har tid på ruten.

Bussene vil gå tur/retur Stavanger-Sandnes ni til ti ganger per dag, noe som tilsvarer total kjørelengde på opptil 350 kilometer per dag.

Les også: Derfor er superbuss et rimeligere alternativ enn trikk

Elbussene går rute 2 og 3, hovedsaklig mellom Stavanger og Sandnes sentrum, men også mot Tasta i Stavanger.
Elbussene går rute 2 og 3, hovedsaklig mellom Stavanger og Sandnes sentrum, men også mot Tasta i Stavanger.

70.000 kilometer i året

Boreal Transport har arbeidet helt siden 2012 med å finne fram til de best egnede elbussene for norske forhold. Valget falt i fjor på Ebusco.

Bussen er en standard 12-meters buss, på 11,8 tonn, med 35 sitteplasser, men plass til inntil 80 passasjerer.

Den har et 249 kWh litiumionebatteri (jernfosfat, LFP) som veier 1800 kg. Battericellene har en energitetthet på 160 Wh/kg. Ifølge Ebusco kan batteriet lades opp til 100 prosent på kun 2,5 timer.

Bussen har en rekkevidde på cirka 250 kilometer med fulladet batteri om sommeren, 170 kilometer om vinteren.

Planen er at bussene skal kjøre omkring 70.000 kilometer i året.

Boreal Transport har fått innvilget støtte til pilotprosjektet fra Enova, og har fått med seg det fylkeskommunale busselskapet Kolumbus og energikonsernet Lyse som partnere i prosjektet.

Les også:

Vil bygge motorvei fra London til New York

Her støpes brua på 48 timer

Derfor bruker de tre år på oppgradere to små gater i Oslo sentrum  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.