Ideen kom til Kenneth Nordvik for snart fem år siden. Han la merke til at hans egne barn satt for mye stille.
– Jeg ønsket som far å lage noe gøy og spennende til mine egne barn. Det spredte seg til deres fettere og kusiner, sier Nordvik.
Det hele utartet seg som en rullende snøball og konseptet spredte seg ut til hele nabolaget. Kort tid etter hadde det nådd gymsalen og idrettshallen til Bjarg i Bergen.
Oppfinneren forstod med dette at han var inne på noe. Dette ble starten for Tutank: Et spill som gir skolebarn både gym og matteundervisning på en gang.
Les om undervisningsspillet Kahoot!: Norsk spillsensasjon fra 300.000 til 16 millioner brukere på ett år
Barn og teknikk
Da Teknisk Ukeblad slo på tråden, var Nordvik travelt opptatt med en Oslo-turne for å demonstrere konseptet til skoler på Østlandet.
De siste sju årene har han jobbet i en barneskole, men han har også tidligere erfaring som selvstendig næringsdrivende.
Selv om han ikke er formelt utdannet som ingeniør har han tatt studiepoeng innen ingeniørfag. I Paris studerte han en periode konstruksjon av fly og biler. Men hans endelige kall var å være oppfinner og entreprenør.
– Jeg har fått innsikten og kunnskapen til å gjøre egne beregninger og holde dialog med ingeniører - og forståelse for ingeniørkunst generelt, sier Nordvik.
Se femåringene lære realfag i barnehagen: Barna elsker eksperimentet, men etter 72 bøker skjer det noe...
“Ikke sitt stille”
At barn sitter mer stille nå enn før er allerede påvist av Helsedirektoratet.
I 1989 brukte en 15 år gammel gutt 1,4 timer foran PC-skjermen i uka. I 2001 lå tallet på 16,9. På fire år, i 2005, hadde snittet steget til 30,6 timer.
Alle disse tallene er fra tiden før smarttelefoner og nettbrett okkuperte desto mer av oppmerksomheten til både voksne og barn.
En studie ledet av Norges idrettshøyskole konkluderer med at barn trenger mer trening.
Helsedirektoratet slår fast av barn bør være i aktivitet i minst 60 minutter hver dag.
I seks års alder er aktiviteten høy nok på de aller fleste. Her er andelen 87 og 96 prosent på henholdsvis gutter og jenter.
Aktivitetsnivået synker kraftig med alderen. I 9-årsalderen er andelen av de som er innenfor anbefalingene på 70 prosent av jentene og 86 prosent av guttene.
I 15-årsalderen er bare 43 prosent av jentene og 58 prosent av guttene i tilstrekkelig fysisk aktivitet. Dette kommer fram av en rapport fra 2012 gitt ut av Helsedirektoratet.
Les også: Nå vil Dragonbox-skaperne lære barna dine geometri
Integrerende
Klasseromsundervisning hjelper lite på den stillesittende trenden. Dette er denne problemstillingen Tutank tilbyr å gjøre noe med. Ideen er at deler av matematikk- og norskundervisningen skal flyttes til gymsalen og gjøres til et spill.
Og alle trenger ikke være mattegenier for å ha glede av spillet.
– Barn som er svake i matematikk legger fort merke til at spillet baserer seg på samarbeid. Du er på ingen måte alene når du spiller med matematikk i denne leken. Barn som holder avstand og observerer, ser at dette ikke er så farlig og tenker “dette kan jeg også være med på”, sier Nordvik.
– Dette har også engasjert barn med autisme, Downs syndrom og er i det hele tatt et veldig integrerende spill, fortsetter Nordvik.
Barna får muligheten til å lære partall, oddetall og primtall og spillet er lagt opp til at barna også skal assosiere disse mønstrene i farger, som i at partallene er røde og oddetallene blå.
Les også: Disse 7 tingene må du aldri gjøre på jobbintervjuet
17,3 km/t
Nordvik har utviklet en rekke ulike spill som tar for seg matematikk og språk. Prinsippet er så enkelt som at det befinner seg en ballbinge i den ene enden av gymsalen og spillebrett i den andre enden.
I kombinasjon med tidspress får barna en intensiv økt bestående av både matte og gym.
Christina Svensson er lærer fra Skeie Skole i Bergen og har selv brukt Tutank aktivt med sine elever i kroppsøvingstimene.
– Tutank er et fantastisk engasjerende spill som fremmer både læring og fysisk aktivitet på en gang, sier Svensson.
At barna får intensiv fysisk aktivitet, er barneskolelæreren klar på.
– Etter hvert blir de helt rosa av all løpingen. De kan løpe flere kilometer i en gymtime, helt uten at de oppfatter at de blir slitne, sier Svensson.
Barna som er med på denne leken må løpe til sammen 50 meter per ball, forteller Nordvik.
– Spiller vi da opp i 90 baller, så kommer man jo opp i 4,5 kilometer per lag. Snitthastigheten ligger på 17,3 kilometer i timen. De løper i et voldsomt tempo. Noen ganger har jeg faktisk brukt hundredels sekunder for å time dem inn, sier Nordvik og ler.
Aktivitetsnivået måles ved å måle avstanden mellom brettene og ballbingen, for deretter å måle tiden for hvert lag med stoppeklokke og regne ut gjennomsnittsfarten.
Les også: Unngå denne fellen hvis du vil ha matteflinke barn
Språk og matematikk
– I oppstarten pleier de å gå igjennom reglene og hva de skal jobbe med. Kenneth har laget mange forskjellige brett som kan brukes. Ett av dem er for eksempel et pyramidespill. Der målet er å bygge en pyramide av fargerike baller. De løper en og en, som en stafett, sier Svensson.
Pyramiden later til å være en av Nordviks personlige favoritter.
– Den mest populære er pyramiden som har 6x6 hull for baller i bunnen. Den gir totalt 91 baller i pyramiden. Her lærer barn seg om grunnflate, sideflater som er trekanter. Og de lærer om den tredimensjonale romfiguren av pyramiden, og de kan regne ut areal og volum, sier Nordvik.
Les også:
Nina (27) vant Abels mattekonkurranse. Men nivåspranget til MIT var enormt
Fikk E i programmering. Nå lager hun IT-løsninger for byggebransjen