PROSJEKTER

Her får Trøndelag 1,3 km tunnel, 145 meter bru, og totalt 5,2 km rasfri vei

Kontraktsverdi: Rundt 280 millioner kroner.

Nyveien er svært velkommen hos lokalbefolkningen. Det var blide fjes og glade mennesker under åpningen.
Nyveien er svært velkommen hos lokalbefolkningen. Det var blide fjes og glade mennesker under åpningen. Foto: Petter Bueng
31. okt. 2019 - 11:38 | Endret 31. okt. 2019 - 17:10

Ny fylkesveg 723 erstatter en rasutsatt strekning forbi Ryssdalen og Rapet mellom Kvenndalsfjellet og Herfjord i Åfjord kommune i Trøndelag.

Ny fylkesvei 723 går helt utenom gamleveien. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Ny fylkesvei 723 går helt utenom gamleveien. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Prosjektet er finansiert med statlige rassikringsmidler, og bevilgninger fra Sør-Trøndelag fylkeskommune, Statkraft og Åfjord kommune.

– Alt har gått veldig greit. Fra regulering til åpning har det gått under tre år, forteller Vegvesenets byggeleder Olaf Rovik til bladet Våre Veger.

Nå er snora klippet og veien åpnet.

Mye tryggere vei

Nyveien er ikke så lang, men en smått spektakulær strekning. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Nyveien er ikke så lang, men en smått spektakulær strekning. Foto:  Statens vegvesen

– Nå har vi overlevert to tunneler, ei bru og mange kilometer ny vei, så nå blir kjøretiden ytterligere redusert for folk på Fosen. Ikke minst har vi gjort kjøreveien mye tryggere. Det som tidligere var en svært rasutsatt vei er nå trygg å ferdes på, forteller Einar Tvinnereim, prosjektleder hos Kruse Smith og arbeidsfellesskapet Kruse Smith/Syltern.

Kruse Smith har levert bru og tunnel, mens Syltern har stått for all veibygging i dagen. De to ble tildelt kontrakten i september 2017.

– Ryssdalsbrua er nok det mest iøynefallende enkeltprosjektet på strekningen. Det har også vært det mest spektakulære å bygge. Stålbjelker på rundt 25 meter har blitt sveiset sammen på en side og skjøvet over juvet. Grønnsåpe har gitt jevn og god glid. 50 meter høy og hvilende på to slanke betongsøyler fremstår brua slank og elegant, forteller prosjektleder Tvinnereim i en pressemelding fra Kruse Smith.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim
Hølland bru fra 1843 er 34 meter lang og krysser elva Ogna i Hå kommune.
Les også

Sjeldent oppdrag: Denne brua fra 1843 må forsterkes – uten at det synes

Etterlengtet prosjekt

Ryssdalsbrua er Ikke mer enn 145 meter lang, men temmelig høy. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Ryssdalsbrua er Ikke mer enn 145 meter lang, men temmelig høy. Foto:  Statens vegvesen

For lokalbefolkningen har det vært et etterlengtet prosjekt, og arbeidsfolkene har fått mange positive tilbakemeldinger.

– På vegne av kommunen kan jeg bare si at vi er utrolig glade for at denne veistrekningen nå er ferdig, slik at folk kan kjøre trygt og sikkert langs fjorden. Særlig gledelig er det også at vi som følge av nyveien allerede har merket økt interesse fra næringslivet både i form av nyetableringer og utvidelse av eksisterende bedrifter. Jeg er også veldig fornøyd med hvordan Fosenvegene i samarbeid med hovedentreprenør Kruse Smith og Syltern har utført jobben. Vi er veldig godt fornøyd med resultatet, understreket ordfører i Åfjord, Vibeke Stjern.

Kontraktssummen for prosjektet er 280 millioner kroner.

Her kommmer 2.8 tonn stein, og rammer konstruksjonen med 1000 kJ. Det meste av kreftene tas av det øvre laget, lag nummer to fordeler kreftene tl kræsjboksene, som hviler på den stive stålkonstruksjonen.
Les også

Bruker aluminium til ny skredsikring

Litt heft etter lite ras

Det ble litt heft i prosjektet etter et ras i sjøbunnen i området i august i år. Konsekvensen var at støttefyllinga og deler av veiskuldra til fylkesvei 723 ved Gartnesodden raste på sjøen.

– Der måtte entreprenørene til med å bygge omkjøringsvei, og det heftet oss en tre ukers tid, sier Vegvesenets byggeleder Olaf Rovik til Våre Veger.

Ryssdalstunnelen på 760 meter er den lengste av de to tunnelene i prosjektet. <i>Foto:  Petter Bueng</i>
Ryssdalstunnelen på 760 meter er den lengste av de to tunnelene i prosjektet. Foto:  Petter Bueng

– Ellers har det ikke vært noen klager på framdriften. Noen småsaker har vi hatt, men det har vi taklet greit med entreprenørene, sier han.

Litt pågående arbeid står igjen på nordsiden av den nyåpnede strekningen.

Det står også igjen en liten parsell som er tilleggsarbeid, og har med utbedring for framtidig transport av vindmøller å gjøre. På to områder bygger nemlig Vegvesenet også for Statkraft.

Solenergianlegget Stępień i Polen på 58 MW drives av Wento, et heleid datterselskap av Equinor. Kronikkforfatterne peker på hva som kreves for at solkraftanlegg skal bli mer attraktive og naturvennlige enn vindkraft på land.
Les også

Slik kan solkraftanlegg bli mer naturvennlige enn vindkraft på land

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.