Drift og vedlikehold

Her er tilbudene på den nye driftskontrakten for Gudbrandsdalen

Stian Brenden er lavest i pris.

Snøbrøyting. Mählers DPH diagonalplog. Mars 2020.
Snøbrøyting. Mählers DPH diagonalplog. Mars 2020. Illustrasjonsfoto: Mählers
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
16. mars 2020 - 18:26

2. mars åpnet Vegvesenet konvolutt 1 i konkurransen om den nye driftskontrakten for riksveiene i Oppland - Driftskontrakt 9107 Gudbrandsdalen 2020-2025. Tre entreprenører hadde meldt sin interesse: Mesta, Presis Vegdrift og Stian Brenden Maskinservice.

Deretter har Vegvesenet evaluert innholdet i tilbudene i konvolutt 1, og de dreier seg grovt fortalt om hvordan entreprenørene har forstått oppdraget. Denne delen vektes med 30 prosent i konkurransen. Pris vektes med 70 prosent.

– Alle tilbyderne svarte godt på de problemstillingene de skulle svare på for å vise sin forståelse av oppdraget og sin gjennomføringsevne. Alle tre var ganske nær hverandre i denne vurderingen, men Mesta var den som fikk best poengsum her, etterfulgt av Stian Brenden og Presis Vegdrift, sier Vegvesenets prosjektleder Mizanur Rahaman til Veier24.

Nå er konvoluttene med selve pristilbudene åpnet, og prisene ser slik ut:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Stian Brenden Maskinservice 222.955.522 
Mesta  309.527.597 
Presis Vegdrift  427.499.937

– Basert på de gitte tildelingskriteriene er det Stian Brenden som er rangert som nr. 1, Mesta som nr. 2 og Presis Vegdrift som nr. 3. Vi skal nå kontrollere alle tilbudene for eventuelle feil og mangler og se at tilbudene er i tråd med bestillingen før vi beslutter tildeling av kontrakten, sier Rahaman til Veier24.

Stian Brenden Maskinservice fra Dovre har siden 2014 hatt driftskontrakt 0502 Nord-Gudbrandsdal for Vegvesenet.

Slik ser det ut hos Iter. Det internasjonale fusjonseksperimentet holder til sør i Frankrike.
Les også:

Det sies hele tiden: «Om 30 år får vi fusjonsenergi» – dette mener ekspertene nå

Alle riksveiene i Gudbrandsdalen

Veier24 skrev i mai 2019 om bakgrunnen for denne pilotkontrakten i daværende Oppland fylke.

Oppdraget omfatter drift og vedlikehold av riksveiene og tilhørende anlegg i Lillehammer, Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sel, Dovre, Lesja, Skjåk, Lom og Vågå.

Fra og med september 2020 og i ett år består kontrakten av 348 kilometer riksvei. Fra 2021 og til 2025 er den på 505 kilometer vei. Og noen kilometer av riksvei 15 fra Innlandet og inn i Vestland skal kun driftes i perioden september-mai.

 

Arne Birkeland var sjef i Rambøll mesteparten av 2024.
Les også:

Midlertidig sjef blant rågivertoppene som tjente best

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.