Her er teknologien i Candela P-8 – den nye, svenske el-taxibåten

Hydrofoil, masse sensorer og en stabilisator – det er noe av det som finnes under panseret på Candelas nye taxibåt, P-8 Voyager.

Her er teknologien i Candela P-8 – den nye, svenske el-taxibåten
Slik ser P-8 Voyager ut. Kan det friste med en taxibåttur? Illustrasjon: Candela.
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Verdens første elektriske hydrofoilbåt for passasjertransport, P-8 Voyager fra svenske Candela, ble nylig presentert på båtmessen Salone Nautico i Venezia. Den har blitt utviklet som en konkurrent til små og raske passasjerbåter med forbrenningsmotorer.

– Tanken er at P-8 Voyager skal erstatte verdens flåter av taxibåter, rib-båter og «yacht tender»-farkoster. Siden den går på strøm og flyr over overflaten, kan den passere grunne områder, korallrev eller andre sårbare økosystemer, sier Mikael Mahlberg, som er Candelas kommunikasjonssjef.

Han har nå vært i Venezia for å presentere både P-8 Voyager og den litt mindre fritidsbåtsvarianten C-8.

Fra før har den svenske båtprodusenten produsert fritidsbåter av typen Candela Speedboat på 7,5 meter, som TU fikk en prøvetur med i 2019.

– Det var verdenspremiere for C-8, samtidig som vi viste tegninger av P-8. Båtene deler samme teknologiplattform, men P-8 har større batteri og er en litt tyngre båt som også er sertifisert for kommersiell bruk, sier Mahlberg.

Datamaskin regner ut bølgehøyden

Hvor stort P-8-batteriet er, vil han ikke avsløre, men for C-8 er det 44 kWh. Siden båten bruker 1 kWh per nautisk mil i 23 knop, er rekkevidden altså over 80 kilometer.

– Nettopp rekkevidden er noe av det som imponerer bransjefolkene på messen. En vanlig el-båt bruker sju–åtte ganger mer strøm, sier han.

Hemmeligheten er båtens hydrofoil, som fungerer som vingene på et fly og løfter båten når det går raskere enn 16 knop. Her balanseres båten ut fra input fra GPS, gyroskoper, akselerometre og ti andre sensorer.

– Systemet er basert på en datamaskin som regner ut bølgehøyden og hvor båten befinner seg. Så hjelper den til med å stabilisere båten på samme måte som en Segway, sier Mahlberg.

Han forklarer at høyden over overflaten er vanskelig å regne ut, på grunn av bølger og andre feilkilder.

– Systemet skaper et 3D-bilde av overflaten ved hjelp av avanserte algoritmer. Det er veldig komplisert, og det tok seks år å utvikle programvaren. Men nå har vi løst det, som de første i verden, sier Mahlberg.

Båten har de såkalte C-Pod-motorene under vannet som forbedrer avkjølingen og forenkler servicen. Dessuten driver elmotorene propeller direkte, noe som tar bort den overføringslyden som oppstår i vanlige båtmotorer. Det gjør den også billigere å produsere.

Les også

Planer for ladeinfrastruktur

Mikael Mahlberg ser for seg at P-8 Voyager vil kunne erstatte en stor del av verdensmarkedet for taxibåter og mindre persontransporter. Særlig godt passer båten i sårbare miljøer som nettopp Venezia. I fjor var Mahlberg ute på tur med Venezias borgermester.

– Venezia er et flott utstillingsvindu for vår teknologi. Kanalene er egentlig bygd for gondoler, og husene står på urgamle stolper som gjør dem sårbare for bølger, noe som gjør at Candela passer perfekt, sier han.

Når det gjelder ladeinfrastruktur, har selskapet store planer. I løpet av høsten kommer de til å rulle ut et virtuelt ladenettverk. I praksis innebærer det at Candela-eiere får hjelp å finne fram til ladestasjoner i marinaer, gjestehavner og restauranter ved vannkanten.

– Det finnes riktignok ingen hurtigladere, men i løpet av natten rekker du å lade hele batteriet. Med trefasestrøm kan du lade på noen timer, sier Mahlberg.

Selve batteriet i Candelas båter kommer fra en bilprodusent, noe som har sin forklaring.

– Testene for bilbatterier er veldig strenge, og de kjøpes inn store partier, noe som presser prisene, sier Mahlberg.

Denne artikkelen ble først publisert på Ny Teknik for deres abonnenter. Den er tilgjengelig på norsk for abonnenter av Ekstra gjennom vår samarbeidsavtale.

Les også

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.