INDUSTRI

Her er skroget til Norges første F-35

Midtskroget er ferdig hos Northrop Grumman.

Teknikere på Northrop Grummans fabrikk i Palmdale gjennomfører den siste kvalitetssjekken på midtre skrogdel for AM-1, altså Norges første F-35.
Teknikere på Northrop Grummans fabrikk i Palmdale gjennomfører den siste kvalitetssjekken på midtre skrogdel for AM-1, altså Norges første F-35. Bilde: Northrop Grumman
10. des. 2014 - 15:24

Det første norske F-35-flyet skal leveres om et knapt år.

Nå begynner kampflyet, som heter AM-1, å ta form, etter at den midtre skrogdelen («center fuselage») i går ble ferdigstilt hos Northrop Grumman Aerospace Systems.

Les også: Nå skal denne verdensrekordholderen pensjoneres

Kjernekomponent

Som Northrop Grumman selv påpeker, er denne midtskrogdelen («center fuselage») den første av 52 slike deler selskapet skal lage for Norge de kommende årene.

Som det kommer fram på bildene, er midtre skrogdel en kjernekomponent på F-35-flyene.

Tilsvarende deler for alle tre F-35-varianter produseres i Palmdale nord for Los Angeles i California.

Deretter sendes de til Lockheed Martins sluttmonteringsfabrikk i Fort Worth, Texas.

Les også: Norge betaler for bremseskjerm til F-35 - jobben forsvant til Nederland

Teknikere på Northrop Grummans fabrikk i Palmdale gjennomfører den siste kvalitetssjekken på midtre skrogdel for AM-1, altså Norges første F-35.
Teknikere på Northrop Grummans fabrikk i Palmdale gjennomfører den siste kvalitetssjekken på midtre skrogdel for AM-1, altså Norges første F-35.

Signerte

Her blir de forenklet sagt montert sammen med fremre skrogdel og vinger, laget av LM, og bakre skrog og haleparti som produseres av BAE Systems.

Dette er den 34. midtskrogkomponenten Norhtrop Grumman har levert til Lockheed Martin i år og den 166. tilsvarende delen de har laget totalt.

Komponenten ble overlevert på en seremoni 4. desember.

Der signerte Norges utsending ved det flernasjonale programkontoret (JPO), oberst Odd-Steinar Haugen, for den mottatte delen.

Den første norske F-35-komponenten omtalte TU i september i fjor. Dette var et av spantene som sitter rundt motoren som er forsterket for å takle belastningen når flyene stanses med bremseskjerm.

Les også: Her er Norges nye bombekastervogn

Odd-Steinar Haugen, Norges mann ved JPO, signerte for den mottatte delen på en seremoni 4. desember.
Odd-Steinar Haugen, Norges mann ved JPO, signerte for den mottatte delen på en seremoni 4. desember.

Kongsberg på ryggen

– Dette er en svært viktig milepæl. Vi er nå mindre enn ett år unna at det første norske flyet leveres, og det begynner nå endelig å ta form, skriver Endre Lunde som er kommunikasjonsrådgiver i det norske kampflyprogrammet i en epost.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Og med tydelig adresse til artikkelen som Teknisk Ukeblad publiserte onsdag morgen, om at Kongsberg tapte bremseskjermkontrakten til Fokker, sier han:

– Det er viktig å merke seg at norsk industri er med her. Kongsberg har laget mange av komposittpanelene som dekker ryggen på flyet.

Les også:

Slik bygger den norske forsvarsindustrien relasjoner til Pentagon

Nå skal F-35 skyte Raufoss-ammunisjon

Norsk minidrone har fått overhaling - så mye bedre har den blitt  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.