E8 Sørbotn-Laukslett

Her er de seks entreprenørene som vil bygge E8 Sørbotn-Laukslett

Tre norske, to kinesiske og en spansk.

Den 870 meter lange Ramfjordbua er hovedkonstruksjonen i prosjektet.
Den 870 meter lange Ramfjordbua er hovedkonstruksjonen i prosjektet. Illustrasjon: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
31. aug. 2022 - 14:04

Hovedkontrakten for ny E8 fra Sørbotn til Laukslett i Troms er lyst ut. 

Følgende interessenter har sendt inn søknad om å bli prekvalifisert:

  • Bertelsen & Garpestad
  • China Communications Construction Company (CCCC)
  • Hæhre Entreprenør
  • NCC Norge
  • Sichuan Road & Bridge Group Corp. (SRBG)
  • ALDESA Construcciones

Dette er en konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet skal plukke ut tre til fem leverandører å forhandle med.

Strekningen er cirka ti kilometer lang. Her blir det flere mindre bruer og kulverter, men først og fremst skal det bygges ny bru over Ramfjorden. Det blir ei bjelkebru på cirka 870 meter, fundamentert på stålrørspeler.

Sluttdato for den nye veien er 10. juli 2026.

Oljeklumper fra utslippet nådde land, som det første fra norsk sokkel. Equinor meldte i oktober at det da var samlet inn 14.000 liter. Tildeligheter gjorde at ikke utslippet ble større.
Les også:

75.000 liter olje havnet i sjøen: Tilfeldig at det ikke ble mer

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.