INDUSTRI

Her er de mest drivstoffgjerrige bilene

To bilprodusenter har prestert å øke utslippene i stedet for å redusere dem.

Peugeot 308 R Hybrid er et konsept med opp til 500 hk og et oppgitt utslipp på 70 g CO2/km.
Peugeot 308 R Hybrid er et konsept med opp til 500 hk og et oppgitt utslipp på 70 g CO2/km. Bilde: Peugeot
18. juni 2015 - 09:56

0,45 liter på mila. Det er gjennomsnittsforbruket til alle nye biler fra Peugeot-Citroën som ble solgt i Europa i fjor.

Forbruket tilsvarer et utslipp på 110 gram CO2 per kilometer og fører det franske konsernet øverst på lista over de mest drivstoffgjerrige bilprodusentene i Europa.

Det viser salgs- og utslippstall som gjengis i en fersk rapport fra miljøorganisasjonen Transport & Environment (T&E).

Topp og bunn

Ifølge T&E står biler for tolv prosent av Europas totale CO2-utslipp.

Og som tabellen viser er det Honda som må finne seg i å ta jumboplassen blant de 15 største produsentene med et gjennomsnittsutslipp på 133,9 g CO2/km.

Den mest markante reduksjonen står Nissan for, som har redusert gjennomsnittsutslippet fra 131 til 115 gram på ett år. Det er ikke salg av elbilen Leaf som drar ned tallene, men i hovedsak nyversjonen av storselgeren Qashqai.

Ford og Hyundai har oppsiktsvekkende nok økt sine gjennomsnittsutslipp i 2014 sammenlignet med året før.

Les også: Denne dingsen til noen hundrelapper gjør den gamle bilen din smart

Salgs- og utslippstall for Europa i 2014.
Salgs- og utslippstall for Europa i 2014.

Utslippskravene

EU har stilt som krav at bilprodusentenes biler har et gjennomsnittlig utslipp på maksimalt 130 g CO2/km i 2015.

Dette tilsvarer cirka 5,6 liter bensin per 100 kilometer eller 4,9 l diesel/100 km, og er rundt 18 prosent lavere enn gjennomsnittsutslippet fra nybilflåten i 2007.

Målet for 2021 er 95 g CO2/km (4.1 l/100km på bensin eller 3.6 l/100km på diesel), tilsvarende 40 prosent utslippsreduksjon fra 2007.

Gjennomsnittlig utslipp fra nye biler solgt i 2014 var 123,4 gram per kilometer, en reduksjon på kun 2,6 prosent fra året før.

Siden utslippsbegrensningene ble lansert i 2007 har reduksjonen i gjennomsnitt vært 3,6 prosent i året.

Les også: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

NEDC

Ifølge rapporten er det imidlertid et annet bilde som tegner seg:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Selv om de offisielle utslippstallene fra nybilparken reduseres jevnt og trutt, anslår T&E at kun halvparten av den teoretiske nedgangen faktisk er oppnådd på bilene på veien.

Elefanten i rommet heter New European Driving Cycle (NEDC) - en testprosedyre med mange svakheter som bilprodusentene vet å utnytte.

– Spriket mellom offisielle testresultater og ytelsen utenfor laboratoriene er betydelig og økende, heter det i rapporten.

EU-kommisjonen har planer om å introdusere en ny og bedre testprosedyre, den såkalte World Light Duty Test Procedure (WLTP), i 2017. Men dette er ikke alle bilprodusentene helt enige i.

– Lovgiverne bør sørge for at det kommer nye tester uten flere forsinkelser og sette en stopper for dagens misbruk av et utrangert system. Et nytt og rettferdig system vil dessuten belønne dem som faktisk gjør et godt arbeid, sier bilansvarlig Greg Archer i T&E i denne meldingen.

Les også: Nå blir det strengere utslippskrav for dieselbiler

Den svarte kurven er bilprodusentenes offisielle NEDC-utslippstall, den røde kurven er ICCTs beregninger av reelle utslipp fra den samme flåten.
Den svarte kurven er bilprodusentenes offisielle NEDC-utslippstall, den røde kurven er ICCTs beregninger av reelle utslipp fra den samme flåten.

De vanskelige dieselbilene

Teknisk Ukeblad omtalte i 2013 en rapport om hvor store utslipp dieselbiler har i virkeligheten i forhold til det som står i salgsbrosjyra.

Også disse forskerne pekte på svakheter i NEDC-testprosedyren. Blant annet at faktiske kjøreforhold ikke kan gjenspeiles i en laboratorietest med 20 til 30 graders lufttemperatur og med lys, varme, luftkjølingsanlegg og annen elektronikk avslått og dessuten svært milde akselerasjoner.

Dieselbiler har mellom fire og 20 ganger høyere NOx-utslipp enn de er godkjent for, var hovedfunnene i en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som Teknisk Ukeblad omtalte i april.

Funnene harmonerer med en undersøkelse gjennomført av miljøorganisasjonen The International Council on Clean Transportation (ICCT) som ble offentliggjort i oktober i fjor.

Les også: Denne Golfen har rallymotor og to elmotorer

Noen får det travelt

Transport & Environment (T&E) er en miljøorganisasjon med 41 medlemsorganisasjoner rundt om i Europa. Det norske medlemmet er Naturvernforbundet.

Rapporten «How clean are Europe’s cars?» er den tiende analysen av bilprodusentenes vei mot EUs utslippsmål.

Dersom reduksjonen fortsetter med samme takt som den har gjort fra 2008 til nå, ligger det an til at fem produsenter når 95-gramsmålet tidlig:

Nissan og Volvo i 2018, Peugeot-Citroën i 2019 og Daimler i 2020.

Renault (2021), Volkswagen og Ford (2022) er så vidt i rute, mens sju selskaper ligger dårlig an: Mazda (2023), BMW og Suzuki (2024), Fiat (2025), GM (2026), Honda og Hyundai (2027).

Les også: Denne finske elbilen har 1341 hestekrefter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.