INDUSTRI

Her bråbremser en F-35 - endelig

Se video.

4. nov. 2014 - 16:59

Å se USAs nyeste kampfly på dekket til landets eldste hangarskip - det var det som gledet testflyger Tony Wilson mest etter at han hadde skrevet seg inn i historien. Wilson er nemlig den første til å gjennomføre en hangarskiplanding med et F-35C.

Testflyet CF-3 landet på dekket på USS Nimitz (CVN-68) utenfor San Diego 3. november.

Hangarskiplandingen med F-35C ble foretatt nøyaktig tre år og én måned etter at B-versjonen landet vertikalt til sjøs første gang:

3. oktober 2011 landet stovl-versjonen på dekket på det amfibiske landingsskipet USS Wasp - flaggskipet som ble modifisert til å være base for F-35B-testing til sjøs.

Les også: Slik blir hjelmene til de norske F-35-flygerne

Designfeil

Denne luftfartshistoriske hendelsen, som US Navy beskriver det som, skjer imidlertid på overtid (som for øvrig ikke nevnes med et ord i pressemeldingen):

Den opprinnelige bremsekroken hadde en stygg tendens til å bomme på wiren. Etter det norske fagfolk forteller, kunne kroken sprette opp igjen ved harde landinger i stedet for å trykke seg ned mot dekket og hekte seg fast i wiren.

Det er naturligvis en uheldig egenskap på fly som skal lande på korte, flytende rullebaner. Det måtte en delvis redesign til, som var ferdig for et knapt år siden, og som på landbaserte tester tidligere i 2014 har vist seg pålitelig.

Les også: Se F-35 slippe GPS-styrt bombe  

F-35C-testflyet CF-3 på dekk på USS Nimitz (CVN-68).
F-35C-testflyet CF-3 på dekk på USS Nimitz (CVN-68).

Problemer løses

– Det viktigste for oss er at dette viser at ting som har vært problemer med F-35 nå løses - i dette tilfellet bremsekroken, skriver kommunikasjonsrådgiver Endre Lunde i det norske kampflyprogrammet i en epost.

Sigurd Fongen, oberstløytnant i Kampflyprogrammet og tidligere F-16-flyger, skriver i en annen epost:

– Dette er selvsagt en viktig milepæl for den amerikanske marinen, men det er også viktig for oss og de andre partnerne i programmet. Det viser nok en gang at programmet og testingen går sakte men sikkert fremover.

Les også: Traff blink med laserstyrt bombe fra 25.000 fot  

Første fase i sjøtesting

Norge holder seg som kjent ikke med hangarskip og skal anskaffe F-35A - versjonen for konvensjonelle landinger og takeoffs.

F-35C har blant annet større vinger og forsterkninger i strukturer og understell.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Med denne landingen starter den første av tre faser med utviklingstester av F-35C til sjøs, blant annet med katapult- og bremsewireoperasjoner.

Planen er å deployere hangarskipvarianten til sjøs fra 2018.

Innen 2025 vil US Navys hangarskipbaserte flystyrke bestå av en miks av F-35C, F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler, E-2D Hawkeye og MH-60R/S-helikoptre.

F-35C-testflyet CF-3 på dekk på USS Nimitz (CVN-68).
F-35C-testflyet CF-3 på dekk på USS Nimitz (CVN-68). MC3 William Cousins
Les også:

Kampflygeneralen sier F-35 er i rute

Slik blir hjelmene til de norske F-35-flygerne

Sverige vil ikke konkurrere om dansk jagerflyavtale  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.