FØR: Slik så Skagerrak ut før oppgraderingen. (Bilde: Ole Magnus Grønli)
Her ankommer M/S Nexans Skagerrak til Cammell Lairds-verftet i Birkenhead, Liverpool. Oppgraderingen startet i januar. (Bilde: Mills Media Limited)
HEIST PÅ KJØLKLOSSER: M/S Nexans Skagerrak ble heist opp på kjølklosser et par meter opp i lufta. Bak ble det sikret ekstra, fordi teknisk personell var redd hun kom til å bikke bakover når skipet ble delt i to. (Bilde: Jannicke Nilsen)
Ekstra sikring bak (Bilde: Jannicke Nilsen)
Her er seksjonen som skal forlenge Skagerrak. (Bilde: Mills Media Limited)
HEISES NED: De to nye seksjonene, skroget og boligmodulen ble heist ned hver for seg. Her er den komplette seksjonen, som snus 90 grader, til den kommer midt i mellom begge skrogseksjonene. Deretter ble den kjørt mot akterseksjonen til fartøyet og rettet inn. (Bilde: Cammell Laird)
MØYSOMMELIG ARBEID: Fartøyets framre del, som veide 3000 tonn ble flyttet forover cirka 40 meter ved hjelp av hydrauliske "boggivogner". Disse kunne kjører forover, sideveis og bakover, og var utstyrt med løfteutstyr. Vognene ble brukt til å rette inn seksjonene før sammensveising. (Bilde: Cammell Laird)
KLAR FOR SVEISING: Her er den nye seksjonen satt riktig på plass og arbeidet med å "sy sammen" den gamle damen kan begynne. (Bilde: Cammel Laird)
Det nye arbeidsdekket begynner å få sin form. Dekket er utvidet med rundt 400 kvadratmeter. Det gir Nexans større fleksibilitet når de skal tilpasse utstyr til hvert enkelt kabelleggingsprosjekt. (Bilde: Mills Media Limited)
SKREDDERSØM: Kabelleggingsskipet er sveiset sammen igjen og har fått et strøk maling. Likevel kan man tydelig se hvor skipet er utvidet. (Bilde: Jannicke Nilsen)
OVERRASKELSER: Bildet viser området hvor M/S Skagerrak ble delt i to. I 1981 ble Skagerrak delt på langs, for å redusere bredden med en meter til drøyt 32 meter, slik at hun kunne passere Panama-kanalen. - Ombyggingen førte til at vi avdekket tekniske løsninger vi ikke så på tegningene, sier teknisk sjef i Nexans Norge, Frank Ragnar Johnsen. (Bilde: Jannicke Nilsen)
KLAR FOR SJØSETTING: Andre uken i april forlot Skagerrak Birkenhead for å returnere til fabrikken i Halden. Første oppdrag etter oppgraderingen er levering av kabler til BPs elektrifiseringsprosjekt på Valhall. (Bilde: Jannicke Nilsen)
NYTT UTSTYR: Gamle kraner ble skiftet ut med moderne kraner med lengre rekkevidde. Med de tre nye kranene, levert av "Dreggen", kan man løfte personer i kurv, noe som er aktuelt når skipet skal legge kabler til sjøs. (Bilde: Jannicke Nilsen)
NYE LIVBÅTER: Skagerrak har fått to nye livbåter produsert i Kina på vegne av Nexans Norge. Hver livbåt har plass til 70 personer. Skipet er beregnet til 60 personer. (Bilde: Jannicke Nilsen)
NY INNVENDIG OG UTVENDIG: M/S Nexans Skagerrak i tørrdokken i sluttfasen av arbeidet. Her lå hun i snaut tre måneder. (Bilde: Jannicke Nilsen)
SVINGSKIVEN: Rundt den grønne sirkelen kveiles kabelen før frakt. Kabelen føres ned i svingskiven med den gule kabelbuen. Etter oppgraderingen kan Skagerrak frakte opp til 7000 tonn kabel. (Bilde: Jannicke Nilsen)
HER RULLES KABLENE: Styrerullene på arbeidsdekket leder kableme fra maskineriet og fram til kabelbuen ved svingskiven. (Bilde: Jannicke Nilsen)
ETTER: Skagerrak i tørrdokken, etter sammensveisingen. (Bilde: Jannicke Nilsen)
BIRKENHEAD: Adm. dir. Anne-Lise Aukner i Nexans Norge er på vei til tørrdokken hvor M/S Skagerrak ligger. Verftssjef Linton Roberts ved Cammel Lairds håper på nye oppdrag fra kabelgiganten og andre norske oppdragsgivere. (Bilde: Jannicke Nilsen)
PYNTES: Sveisesømmen får et malingsstrøk (Bilde: Jannicke Nilsen)
MER KOMFORTABELT. Skagerrak har fått en ny boligseksjon. Her er en av lugarene. (Bilde: Jannicke Nilsen)
NY BYSSE: Her jobber to arbeidere med å få ferdig den nye byssa. (Bilde: Jannicke Nilsen)
BYSSE: Det nye kjøkkenet. (Bilde: Jannicke Nilsen)
RISIKOSPORT? Slik ser det ut under et skip i tørrdokk. (Bilde: Jannicke Nilsen)
OPPSYNSMANN: Nexans-ansatt, teknisk sjef og site-ansvarlig Frank Ragnar Johnson flyttet midlertidig til Liverpool for å følge oppgraderingen med argusøyne. (Bilde: Jannicke Nilsen)

Her blir Skagerrak 12 meter lengre

  • bildeserier