Tildekkede vrakdeler fra AS332L2-maskinen som havarerte utenfor Shetland fredag kveld, i ferd med å fraktes til land mandag formiddag. (Bilde: Danny Lawson)

Super Puma

– Helikopteret var intakt da det gikk i sjøen

Den britiske flyhavarikommisjonen har gitt sin første vurdering av Super Puma-ulykken ved Shetland.

AS332L2-helikopteret som havarerte utenfor Shetland fredag, var trolig intakt da det gikk i sjøen.

Det melder den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB) i sin første melding etter ulykken.

Les også: Alle Super Puma flyr igjen

Ingen årsaksindikasjon

Ifølge AAIB tyder funnene så langt på at helikopteret var intakt og gikk i sjøen med understellet ned/først.

Deretter tippet det raskt rundt. Siden har skroget gått i oppløsning som følge av at det har blitt slått gjentatte ganger mot skjær i sjøen.

Ifølge AAIBs foreløpige informasjon gikk innflygingen mot Shetland som normalt fram til cirka tre nautiske mil fra rullebane 09 på Sumburgh lufthavn.

Der ble hastigheten redusert i takt med økt nedstigningshastighet, og helikopteret gikk i sjøen cirka to nautiske mil vest for rullebaneterskelen klokka 17.17 lokal tid fredag 23. august.

– Granskingen pågår, og på dette tidlige stadiet er det ikke mulig å peke ut ulykkesårsakene, melder AAIB.

Leter fortsatt etter CVR/FDR

Det vil være til stor hjelp når den kombinerte ferdsskriveren og taleregistratoren blir funnet.

Arbeidet med å hente opp den såkalte «svarte boksen», plassert i haleseksjonen, sammen med andre vrakdeler pågår fortsatt. Mye av vraket er allerede hentet opp og skal sendes til AAIBs hovedkontor i Farnborough.

I tråd med vanlig prosedyre har AAIB bistand fra havarikommisjonen i luftfartøyets produksjonsland, i dette tilfellet franske BEA, i tillegg til representanter fra produsenten Eurocopter og motorprodusenten Turbomeca.

Les også:

Britiske flygere vil studere norske helikopteroperasjoner

Ulykkeshelikopteret hadde den eldste akslingen

Ny helikoptertype i Nordsjøen

Oppdatert: AAIB melder torsdag ettermiddag at ferdsskriveren/taleregistratoren nå er funnet og tatt opp fra sjøen. Enheten sendes til Farnborough i løpet av dagen der innholdet vil bli analysert de kommende dagene.