Prosjektering

Hareide vil ikke fremskynde planlegging av neste strekning på E16/Vossebanen

Samferdselsministeren vil ikke starte planlegging av Stanghelle-Voss , siden denne Fellesprosjekt-strekningen ikke er prioritert i NTP 2018-2029.

E16 mellom Voss og Bergen er en krevende strekning hvor det ofte går ras, som her ved  Bolstad.
E16 mellom Voss og Bergen er en krevende strekning hvor det ofte går ras, som her ved Bolstad. Foto: Presis vegdrift/Scanpix
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
16. mars 2020 - 15:57

Det sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i et svar til stortingsrepresentant Eigil Knutsen (A), der han spør om statsråden er villig til å bestille planlegging av den neste Fellesprosjekt-strekningen på E16/Vossebanen - Stanghelle-Voss - i år, for å sikre kontinuerlig planlegging av prosjektet.

Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

Må først få kostnadene ned

 Samferdselsminister Knut Arild Hareide Foto:  KrF
 Samferdselsminister Knut Arild Hareide Foto:  KrF

I sitt svar viser Hareide til at den første strekningen av Fellesprosjektet E16/Vossebanen, mellom Arna og Stanghelle, er prioritert i siste seksårsperiode i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029, og at Samferdselsdepartementet har åpnet for å fremskynde oppstart av dette prosjektet. Statens vegvesen og Bane NOR har på denne bakgrunn igangsatt oppstart av planprosesser etter plan- og bygningsloven.

– I planarbeidet har det funnet sted betydelige kostnadsøkninger i prosjektet, og departementet har bedt om at transportvirksomhetene gjør en gjennomgang av for å vurdere kostnadsreduserende tiltak. Dette arbeidet pågår fortsatt, skriver statsråden.

– Strekningen Stanghelle-Voss er ikke prioritert i NTP 2018-2029. I og med at strekningen ikke er prioritert i NTP har det heller ikke vært aktuelt å starte opp planlegging etter plan- og bygningsloven, sier Hareide om den neste strekningen i Fellesprosjektet.

Rederiforbundets direktør Knut Arild Hareide mener det er positivt for norsk skipsfart at USA og Kina har kommet på talefot igjen og suspenderer de gjensidige havneavgiftene som ble innført i oktober.
Les også:

USA og Kina pauser havneavgifter: – Et viktig pusterom

Vil ikke sette i gang noe

Samferdselsministeren mener at ressurser og midler til planlegging først og fremst må settes av til prosjekter som er prioritert i NTP med sikte på at disse blir igangsatt først.

Eigil Knutsen representerer Arbeiderpartiet fra Vestland. Foto:  Stortinget
Eigil Knutsen representerer Arbeiderpartiet fra Vestland. Foto:  Stortinget

– På denne bakgrunn vil jeg ikke legge opp til å sette i gang planprosesser for utbygging av E16/Vossebanen Stanghelle-Voss inneværende år, svarer Harieide til Eigil Knutsen.

Knutsen viser til at den statlige reguleringsplanen Arna–Stanghelle er i ferd med å fullføres, og for å sikre kontinuitet i planlegging og senere utbygging bør videre planlegging av Stanghelle – Voss starte så raskt som mulig.

– For å komme i gang med videre planlegging trenger Bane NOR/Statens vegvesen et bestillingsbrev fra Samferdselsdepartementet, sier Eigil Knutsen.

Det er forståelig at frustrasjonen er høy hos Bane Nor. Unndragelse av informasjon til passasjerene er ikke løsningen på jernbanens utfordringer.
Kommentar

En gigantisk og selvpåført signalfeil

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.