ETTERSPØRSEL: Microsofts søkesjef Bjørn Olstad og samarbeidspartner Jørn Ellefsen i søkeselskapet Comperio merker at folk med kompetanse på søkemotorteknologi er etterspurt. (Bilde: Håkon Jacobsen)

Hard jobb å beholde søketeknologien i Norge

  • IT

Fast Search and Transfer gjorde suksess med sin søkemotorteknologi og ble kjøpt opp av Microsoft.

Nå er det tidligere norske selskapet selve grunnlaget for Enterprise Search Group hos Microsoft.

Les også: Norsk teknologi sentral i Microsofts strategi

Det sterke norske søkemotormiljøet har sitt utspring hos NTNU, som også har forsynt størrelser som Google og Yahoo med kompetanse.





Kamp

De siste årene har stadig flere selskaper fått øynene opp for hvor effektiv søketeknologi er, og etterspørselen har økt.

Dermed er det blitt en tøffere kamp om hodene.

– Behovet for kandidater med kunnskap rundt effektive løsninger for informasjonsaksess og digital samhandling er sterkt økende både i konsulentselskaper og industrien generelt.

Vi ser også flere start-ups i Norge som utnytter den bredden som har blitt bygd opp i Norge rundt søk, sier direktør Bjørn Olstad hos Enterprise Search Group.





Dropper integrasjon

Et eksempel er søkeselskapet Comperio, som etter en rask vekstperiode er etablert med 50 ansatte på kontorer i fem land.

De har spesialisert seg på å bruke Olstads søketeknologi som et alternativ til tradisjonell integrasjon mellom it-systemer.

– I dag går svært mye av it-budsjettene med til å integrere gamle og nye løsninger. Det koster tid og penger. Vi bruker heller søketeknologi, sier gründer og sjef Jørn Ellefsen.

I stedet for å hente informasjon ut fra databaser og gjøre analyser på innholdet i dem, kan søketeknologi ta for seg både strukturert innhold, som i databaser, og ustrukturert innhold, som alle typer dokumenter.





Gjenbruk

Dette har lenge har vært visjoner, men nå begynner resultatene å komme. Comperio har levert en rekke slike løsninger til bedrifter rundt om i verden. Her hjemme står Sintef og Posten Norge på kundelisten.

– Den søkebaserte teknologien vi utvikler er i stor grad generisk, og det gjør at vi kan gjenbruke de løsningene vi lager til nye kunder. Det betyr at det blir både billigere og bedre for alle sammen. Dette markedet er i ferd med å våkne for alvor og vil vokse raskt når man oppdager hvor effektiv teknologien er. Jeg tror markedet for tjenestene våre vil tidoble seg de neste tre årene, sier Ellefsen.





Bekymret

Slik etterspørsel øker behovet for kompetanse på området. Både Olstad og Ellefsen er bekymret over tilgangen på kompetente fagfolk.

– Tilgang på unik kompetanse vil bli avgjørende for hvor stor innflytelse vi kan drive fra Norge over tid. Det er vår egen evne til å skape verdi som vil styre veksten her i landet, sier Olstad til Teknisk Ukeblad.

Her spiller det tidligere omtalte prosjektet iAD Centre en sentral rolle.

Les mer: Fast med nytt innovasjonssenter.

”Information Access Disruption” er en forskningsaktivitet i samarbeid mellom Forskningsrådet, Microsoft, Accenture og universiteter i Norge, Irland og USA. Hensikten er å skape ny kunnskap og trekke til seg studenter. På tvers av UiTø, NTNU og UiO bygger iAD opp en fagretning innen "Information Access Technology" med kurstilbud, forskningslabber, industrisamarbeid og forskning tilknyttet blant annet universitetene i Dublin og Cornell.

– Vi er godt i gang og ser allerede effekten i form av bedre rekruttering til masterstudier og doktorgrader. Det trengs hvis vi skal fortsette den veksten vi har på søketeknologi her i landet, sier Olstad.