Kystverket har funnet sju tomme kvikksølvbeholdere rundt vraket. Beholderen på bildet er fra tidligere undersøkelser. (Bilde: Trond Sande, Geoconsult)

U-864

Har funnet sju tomme kvikksølvbeholdere ved vraket av U-864

Tirsdag ettermiddag skal det bores i skroget med ROV.

U-864

  • Tysk ubåt senket av den britiske ubåten HMS "Venturer", 9. februar 1945. Alle om bord omkom.
  • U-864 var på vei fra Tyskland via Norge til Japan med personell med teknisk spesialkompetanse og krigsmateriell, blant annet var det omkring 65 tonn metallisk (flytende) kvikksølv om bord, lagret på stålflasker.
  • Vraket av U-864 ble funnet av Sjøforsvaret i mars 2003. Vraket ligger på ca. 150 meters dyp, ca. 2 nm vest for Fedje i Hordaland.

I disse dager forsøker Kystverket å undersøke skroget på ubåten U-864 ved hjelp av undervannsroboter. Det tyske ubåtvraket fra andre verdenskrig ligger på habunnen utenfor øykommunen Fedje i Hordaland, og inneholder trolig store mengder kvikksølv.

Til nå har Kystverket funnet sju tommekvikksølvbeholdere ved vraket. Samtlige beholdere har gamle korrosjonsskader og er tomme for kvikksølv, skriver Kystverket på sine nettsider.

Les også: Berger sølvskatt fra 4700 meters dyp

Vanskelige forhold

I løpet av det neste døgnet skal det etter planen bores hull i skroget for å finne ut hvordan det står til med beholdere inne i skroget.

Prosjektleder Hans Petter Mortensholm forteller at forholdene er svært vanskelige.

– Bunnen består av veldig mye forskjellig, vrakgods, ståldeler og sand, som gjør operasjonen vanskelig.

Han forteller at det ikke er overraskene å finne kvikksølvbeholdere utenfor skroget, men at de var i overraskende dårlig stand. Det virker imidlertid som at selve kjølen, hvor man forventer å finne intakte kvikksølveholdere, er i god stand.

To alternativer

Det er DOF Subsea som utfører toktet på vegne av Kystverket. Målet er å undersøke tilstanden til kjølkassene og eventuelle kvikksølvbeholdere i ubåten.

Undersøkelsen skal brukes som beslutningsgrunnlag for hva som skal skje med U-864. Det er i dag to aktuelle alternativer – å heve lasten, for deretter å tildekke vraket, eller ren tildekking, uten å heve lasten.

Kystverket skriver at de lyktes med å grave frem en del av kjølpartiet mandag kveld. Det er under dette arbeidet man skal ha funnet de tomme beholderne.

Resultatene fra undersøkelsen vil overleveres til Samferdselsdepartementet.

Les også: Mener tildekking av ubåten er tryggest og rimeligst

Unik metode fra Niva

En viktig del av undersøkelsen består i å kartlegge hvor mye arbeider ved skroget forurenser, ved at kvikksølv i sedimenter virvles opp.

For å ha kontroll på forstyrrelser som skapes når ROV-en arbeider ved skroget. har Norsk insititutt for vannforskning (Niva) utviklet en ny metode som måler forurensingen.

Med måleinstrumenter rundt om på havbunnen, kan man varsle om kvikksølvforurensning og spredning av sedimenter under operasjonene.

Teknisk Ukeblad vil komme med mer stoff fra operasjonen.

Les også:

Undervannsfarkost fant «svært spennende» anomalier på havbunnen utenfor Trondheim  

Italiensk verft skal bygge Norges nye polarskip  

Ulstein skal bygge sitt største skip noensinne