Halden holder kabel-teten

  • ikt

Nexans lager kraftkabler, men også navlestrengskabler til offshoreindustrien.

Disse kablene overfører både elektrisk kraft, signaler og væsker (hydraulikk) i en kombinasjon. – Hvert kundeoppdrag er spesielt tilpasset. Uten gode DAK- og analyseverktøy ville det ikke vært mulig å konkurrere om oppdragene, sier Jon Arne Häll hos Nexans i Halden.



Mange faktorer

Häll forteller at det må tas hensyn til et stort antall faktorer når en kabel skal utvikles. I tillegg til funksjonelle krav skal mekaniske krav som materialstyrke, friksjon, bøyestivhet og aksialstivhet også tilfredsstilles. Til Mexicogolfen har Nexans levert den dypeste kabelen hittil. Den ligger helt ned til 2350 meters havdyp.

Kabelprodusenten har standardisert på AutoCAD og Inventor som konstruksjonsverktøy. AutoCAD bruker de først og fremst til å designe tverrsnitt av navlestrenger. For å gjøre dette mest mulig kostnadseffektivt har de utviklet egne programmer mot AutoCAD for fiber, elektro, armeringstråder osv. Resultatene eksporteres til spesialregneark for videre beregninger og kostnadsunderlag.

3D-programmet Inventor brukes til all mekanisk konstruksjon av endetermineringer for kabelinstallasjonene som er nødvendig for kablingen på plattform og under vann, helt ned til 3000 meter.



To typer kraftkabler

Kaftkablene lages enten med tradisjonell papirisolering og olje eller med PEX (tverrbundet polyetan). – PEX-kabler brukes primært til nettverk i bakken, men nå tar de gradvis over for papirisolerte, oljeimpregnerte kabler på havbunnen, sier Häll. Neste år skal Nexans blant annet levere en 420 kV PEX-isolert sjøkabel til Ormen Lange-prosjektet. Den vil da bli verdens første PEX-sjøkabel på dette spenningsnivået.

Riktig styrke, friksjon, bøyestivhet, aksialstivhet osv. beregnes ved hjelp av avansert material- og konstruksjonsanalyse. Nexans bruker FEM-analyser ved hjelp av programmet Ansys på ståldelene og egenutviklet programvare på konstruksjonen av navlestrengen.

– Men vi verifiserer også med testing. Vi har store testfasiliteter i Halden og foretar dynamisk analyse for å belyse kapasitet og levetid, for eksempel strekktesting opptil 350 tonn, sier Häll.

Fordi alle leveransene er mer eller mindre «skreddersøm», blir det mye tilpasninger og testing av prototyper. Modellering i 3D er derfor viktig. Der det er mulig, brukes standardelementer i sammenstillingene.



Tester kunnskapene

– Vi setter stor pris på egenskapene til Inventor for å produsere alle mulige detaljtegninger, materiallister osv. fra modellen, sier Häll. Dette gjør også hverdagen mer interessant for konstruktørene. – Det er godt å bli kvitt kjedelig arbeid med detaljtegning og du kan være mer ingeniør, påpeker Häll.

For å være ekstra konkurransedyktig har Nexans et svært ambisiøst sertifiseringsprogram. Det er utviklet av AGS i Horten som leverer DAK-systemenene. Alle som arbeider med Inventor i offshoreprosjekter sertifiseres etter en grundig test. De som ikke klarer testen, må gå et videregående kurs og ta testen om igjen.