Prosjekter

Hæhre vinner enda et veiprosjekt; nå er det riksvei 4 Roa-Gran

Hæhre var ikke billigst, men best.

Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen på riksvei 4, ved rundkjøringa på Hadeland.
Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen på riksvei 4, ved rundkjøringa på Hadeland. Foto: Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
12. aug. 2021 - 14:32

Flere gode løsninger for ny riksvei 4 er årsaken til at Statens vegvesen valgte Hæhre til å bygge ny motorvei fra Roa til Gran. Entreprenøren hadde ikke det laveste tilbudet.

– Konkurransen var jevn og god. Skanska og Peab ga Hæhre konkurranse til døra, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland, i en pressemelding.

I februar meldte Vegvesenet at det var de tre konsernene som var med i konkurransen. Prosjektet ble lyst ut i desember i fjor.

Ifølge Vegvesenet skilte det 77 millioner kroner mellom det beste og det dårligste tilbudet på å bygge ny vei mellom Roa og Gran. Tilbudet til Hæhre er etter fratrekk for gode løsninger på 704 millioner kroner. Hele prosjektet riksvei 4 Roa-Lygna har en total ramme på 2,1 milliarder kroner.

30. august tok et kvikkleireskred med seg både ny E6, gammel E6 og jernbanen ved Nesvatnet i Levanger.
Les også:

Midlertidig E6 i Levanger vil koste opp mot 70 millioner

Trafikkavvikling, bru og myr

De største utfordringene ligger i løsningsvalg for Holmen bru, kryssing av myrområder, trafikkavvikling og kvalitet for ferdig anlegg i driftsfasen. Trafikken på riksvei 4 vil delvis gå gjennom anleggsområdet. Det er også utfordrende masser i grunnen. Målet er å bygge vegen på to år.

– Her leverte Hæhre gode løsninger. Hæhre har også levert inn gode klimaløsninger, sier Johansen i meldingen.

Den 4,1 kilometer lange strekningen skal avløse dagens riksvei 4, som har 60-sone og flere trafikkulykker.

 Jon-Erik Lunøe er leder i Bane Nor Eiendom AS.
Debatt

Oslo S trenger oppgradering – slik kan det finansieres

Byggestart høsten 2021

Den nye firefelts motorveien blir en forlengelse av den nye motorveien forbi Gran sentrum, og med samme standard og hastighet.

– Entreprenøren starter anleggsarbeidet rundt 1. september. Planen er veiåpning før jul 2023, sier prosjektlederen.

Riksantikvaren ønsker en bjelkebru over Glomma.
Les også:

Riksantikvaren: Vil ha bru som koster 1,5 milliard mer enn Vegvesenets forslag

Flere kontrakter på gang

Hele prosjektet inneholder også to andre kontrakter:

  • Sandvold-Amundrud er 3,8 kilometer trefeltsvei med midtdeler, som Vegvesenet er i gang med kontrahering på.
  • Allmenningsdelet-Lygnebakken, fem kilometer med tofeltsvei med breddeutviding og nytt toplanskryss. Den blir lyst ut i høst.

Arbeidet med miljøgata i Gran er satt på vent for å få kontroll på kostnadene.

Anders Opedal, konsernsjef i Equinor, må melde at aksjene i Ørsted har tapt seg i verdi med 4 milliarder kroner.
Les også:

Equinors Ørsted-aksjer er nå fire milliarder kroner mindre verdt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.