Prosjekter

Hæhre vant konkurransen om E16 Kvamskleiva

Hæhre hadde de beste løsningene, forteller Statens vegvesen etter at entreprenørselskapet sikret seg E16-kontrakten til over en halv milliard.

Byggeleder Edvin Rye og Statens Vegvesen skal samarbeide med Hæhre Entreprenør på E16 gjennom Kvamskleiva.
Byggeleder Edvin Rye og Statens Vegvesen skal samarbeide med Hæhre Entreprenør på E16 gjennom Kvamskleiva. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
14. okt. 2020 - 09:59

Med en tilbudssum på 509,8 millioner, var Hæhre 10, 5 millioner kroner dyrere enn arbeidsfelleskapet Kruse Smith og Brødrene Dokken.

Arbeidsfelleskapet Leonard Nilsen og Sønner, Anlegg Øst og Gjermundshaug Anlegg leverte et tilbud på vel 570 millioner kroner.

Mossia bygger de delene av dobbeltsporprosjektet som er utenfor Moss sentrum. Her fra drivingen av Mossetunnelen.
Les også:

Omstridt jernbaneutbygging: Anklager Bane Nor for å holde tilbake millioner

God på gjennomføring

En svært god gjennomføringsplan og gode tilbakemeldinger på nøkkelpersonene som Hæhre vil bruke i Kvamskleiva, gjør at entreprenøren fikk 84 millioner kroner i fratrekk på tilbudssummen. Det er 50 millioner mer enn Kruse Smith og Brødrene Dokken, og 46 millioner mer enn Leonard Nilsen og Sønner/Anlegg Øst/Gjermundshaug Anlegg.

Alle deltakerne i konkurransen leverte gode forslag til hvordan de skal bygge den 5,4 kilometer lange strekningen inkludert 1,8 kilometer tunnel.

– Likevel er vi trygge på at Hæhre kom med de aller beste løsningene, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen.

Forsker Christian Karl viser fram det nyutviklede spesialbelegget i laboratoriet hos Sintef. Den unike materialsammensetningen gjør at det hindrer isdannelse samtidig som det er vannbasert.
Les også:

Nytt materiale hindrer ising på fly og droner

Trafikkavvikling

Hæhre fikk plusspoeng for avvikling av trafikk med tydelig skille mellom anleggstrafikken og E16-trafikken. Dette er særlig viktig om vinteren hvor E16 ofte er eneste fjellovergang som er åpen når det er uvær i fjellet. Hæhre har også svært gode planer for utfylling i Norsvinfjorden.

– Entreprenøren har også levert en god framdriftsplan. Tilbudet gir god oversikt som reduserer den totale risikoen i prosjektet, sier Rye.

Vegvesenet har informerte deltakerne om resultatet. De to som ikke nådde opp har fått tilbud om avsluttende møte. Deltakerne har nå ti dager for å levere en eventuell klage.

Det blir oppstart av anleggsarbeidene i høst, noe som er nødvendig om den nye veien skal være klar for åpning tidlig vinteren 2023, sier Rye.

Frøydis Skottvoll og Steven Wilson viser frem prototypen av den lille brikken. De håper å revolusjonere utviklingen av legemidler.
Les også:

Brikkemagi skal gi færre dyreforsøk og bedre legemidler

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.