Bruer

Hæhre skal bygge nye Skjøiten bru

Hæhre Entreprenør vant kontrakten om å bygge ny Skjøiten bru på riksvei 52 i Hemsedal.

Øverst fv. prosjektleder i Vegvesenet, Knut Erik Skogen, anleggsleder i Hæhre Runar Slåttun, prosjektleder i Hæhre, Øyvind Holen, daglig leder i Hæhre, Gudmund Roen, utbyggingsdirektør i Vegvesenet, Kjell Inge Davik og prosjektdirektør i Vegvesenet Utbygging sørøst, Ingunn Foss
Øverst fv. prosjektleder i Vegvesenet, Knut Erik Skogen, anleggsleder i Hæhre Runar Slåttun, prosjektleder i Hæhre, Øyvind Holen, daglig leder i Hæhre, Gudmund Roen, utbyggingsdirektør i Vegvesenet, Kjell Inge Davik og prosjektdirektør i Vegvesenet Utbygging sørøst, Ingunn Foss Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
21. apr. 2021 - 09:39

I dag ble kontrakten signert digitalt av utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og daglig leder i Hæhre Entreprenør, Gudmund Roen. Kontrakten er på 79 millioner kroner eks. mva.

Hæhre vant kontrakten i skarp konkurranse med to andre entreprenører som var prekvalifisert, etter at sju firmaer først meldte interesse for jobben i vinter.

Dagens bru er fra 1937. Foto:  Cecilie Schjøtt Høiholt
Dagens bru er fra 1937. Foto:  Cecilie Schjøtt Høiholt

Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru 40-50 meter nedstrøms for dagens bru. Den nye brua blir om lag 90 meter lang. Dagens bru er fra 1937 og er en flaskehals noen kilometer nordvest for Hemsedal sentrum. Det skal også bygges trefelts vei mellom Venås bru og Skjøiten bru, samt tilstøtende veier i begge ender av ny bru.

Arbeidet med den nye brua starter nå i månedsskiftet april/mai og er beregnet å ta om lag 17 måneder. Den nye brua skal etter planen åpnes i juli 2022. Den gamle brua skal rives, og hele prosjektet er ferdig i september 2022. 

Det går med 1071 m3 betong og 155 tonn armering til brua. Det skal også sprenges ut vel 9500 m3 fjell. Det blir også omfattende bergsikringsarbeider på prosjektet.

En halv meter høy steinterskel ble lagt under Otta jernbanebru som erosjonstiltak i mars 2024. Ett år senere kan terskelen ha forårsaket kraftig erosjon og stengning av Dovrebanen.
Les også:

Mener Bane Nors sikring førte til at Otta bru løsnet: – Helt utrolig

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.