TUNNELER

HAB Construction skal rehabilitere Sjølyst- og Bygdøylokket for 140 mill

Mange veitunneler i Oslo er ferdig rehabilitert. Noen få gjenstår. I sommer er det Bygdøylokket og Sjølystlokket på E18 sin tur.

E18 Bygdøylokket.
E18 Bygdøylokket. Foto: Erik Larsstuen/ Statens vegvesen
7. mars 2023 - 07:21

To selskap kjempet om kontrakten, men Lysakerfirmaet HAB Construction trakk det lengste strået. Kontrakten har en verdi på 140 millioner kroner, og omfatter oppgradering og rehabilitering av infrastruktur og teknisk anlegg på E18 sørvest i Oslo. HAB Construction var 109 millioner billigere enn konkurrent Isachsen Anlegg i denne kontrakten, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

– Vi er meget godt fornøyd med kontrakten. Nå gleder vi oss til å rigge oss til å komme i gang med arbeidene, sier adm. dir. Christian Tanum i HAB i meldingen.

– Nå er samhandlingsmøte neste punkt på planen. Det skjer i slutten av mars. Da skal vi jobbe oss gjennom kontrakten sammen. Vi skal snakke om og diskutere de punktene i kontrakten vi ser kan by på utfordringer og vi skal bli bedre kjent, sier prosjektleder Elin Hermanstad Havik i Statens vegvesen i meldingen.

Bygdøylokket ble først bygd på 50- og 60-tallet og senere bygd om på 2000-tallet. Sjølystlokket sto ferdig i 2003.

E18 Sjølystlokket. <i>Foto:  Erik Larsstuen/ Statens vegvesen</i>
E18 Sjølystlokket. Foto:  Erik Larsstuen/ Statens vegvesen

Bygdøylokket består av et betonglokk over E18, som har fire kjørefelt, to i hver retning. På toppen av lokket er det en rundkjøring. Betongkonstruksjonen på Bygdøy har fått skader i betongen, og de skal utbedres. Dessuten skal veibanen til E18 under lokket senkes slik at frihøyden blir større.  

Sjølystlokket består også av et betonglokk over E18, som her har tre kjørefelt i hver retning. I tillegg er det av- og påkjøringsramper i vestre ende av lokket. Oppe på lokket er det grøntarealer og gangveg. Sjølystlokket er 167 meter langt og cirka 30 meter bredt.

Elektriske installasjoner, kabler og belysning skal skiftes ut i begge lokkene.

Hoffselva krysser i rør under E18. Dette røret er gammelt og modent for utskifting. For å gjøre dette må E18 etappevis graves opp og eksisterende rør byttes ut med en større prefabrikkert betongkulvert. Den vil øke vannkapasiteten og dermed redusere faren for flom i Hoffselva. Arbeidet vil starte opp i juni og pågå døgnkontinuerlig frem til slutten av august.

Det skal også settes opp noen nye skilt og portaler på Ring 3.

Milliardprosjekter som Fornebubanen sponses i all hovedsak av bompenger og skattepenger, påpeker Borten Moe. Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Avviser Borten Moes storbykritikk: – De som bruker veiene i Oslo-området betaler mest bompenger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.