Kristil Håland JodaCare

Gründeren innså behovet da moren ble dement: Nå selges løsningen til Canada

JodaCare er en app som skal gi eldre og deres pårørende en bedre hverdag. Det offentlige sparer mye på å planlegge mener gründer Kristil Erle Håland.

JodaCare gikk inn i et telemedisinselskap, og skal stå for software mens andre skal stå for hardware, et headset med en liten skjerm, Realwear. Flere leger er med på laget, sammen med selgere. JodaCare eier 25 prosent. 
JodaCare gikk inn i et telemedisinselskap, og skal stå for software mens andre skal stå for hardware, et headset med en liten skjerm, Realwear. Flere leger er med på laget, sammen med selgere. JodaCare eier 25 prosent.  (Foto: Kjersti Flugstad Eriksen)

JodaCare er en app som skal gi eldre og deres pårørende en bedre hverdag. Det offentlige sparer mye på å planlegge mener gründer Kristil Erle Håland.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Kristil Erle Håland ble denne uken kåret til en av Norges 50 fremste teknologi-kvinner

Håland har startet JodaCare, en app som skal sørge for at helsepersonell og pårørende samarbeider bedre. For pårørende er ofte sterkt involvert i å sørge for familiemedlemmer som av ulike grunner ikke klarer seg selv.

- Vi som er pårørende gjør en kjempejobb. Hvis vi gjør halvparten av jobben, og kommunen gjør halvparten, er det veldig dumt hvis vi ikke snakker sammen, sier Håland.

Joda, hjemmetjenesten har vært der

Da hennes egen mor ble dement jobbet hun som selger for MyKid, et system for barnehageansatte og foreldre.

Så skjønte hun at eldre menneskers pårørende har behov for det samme.

JodaCare fikk navnet fordi Håland snakket med sin mor, som sa at hjemmetjenesten ikke hadde vært der. Håland ringte hjemmetjenesten, som undersøkte og ringte tilbake og sa at joda, det hadde de.

Denne våren ekspanderer de til Canada, selv om det er et stykke igjen til de har tatt Norge. Så langt er systemet tatt i bruk av sykehjem og omsorgsboliger i 10 kommuner og i fire Oslo-bydeler.

- Det tar sin tid, fordi de ikke bare kan ta i bruk systemet, de må endre måten de jobber på, sier Håland.

Skjermdump av JodaCare-testbruker. Foto: JodaCare

Nå har de et håp om å gå inn i Canada via CABHI, et program støttet av Canadiske myndigheter for å fremme helseteknologi for blant annet eldre. Fem ulike canadiske helseforetak ville ha en avtale med JodaCare, og de var i utgangspunktet bare ute etter én samarbeidsparter. Nå er de i ferd med å inngå en avtale med helseaktøren Hamilton Health Sciences.

- I Canada vet at vi at de har dårlig internett og mangler utstyr, slik at vi må være med og kjøpe og ordne. Det har vi også lært hjemme, at det å ha utstyret i orden før man starter er veldig viktig, sier Håland.

Hun mener at JodaCare bare kan fortsette ekspansjonen videre. 

- Vi skal absolutt videre når vi blir store nok i Canada, sier Håland.

Spare arbeid og gi bedre kommunikasjon

Formålet med appen er todelt: 

Spare hjemmetjenesten for unødvendig arbeid og å opprettholde god kommunikasjon for pårørende til beboere på sykehjem og i omsorgsboliger.

Pårørende på besøk gjør oppgaver som gjør at hjemmetjenesten ikke trenger å komme. Hålands erfaring har likevel vært at det er vanskelig å få registrert beskjeder.

- Da mor fremdeles bodde hjemme, var det en helg hun først var hos søsteren min og så hos meg. Vi ga beskjed, men hjemmetjenesten kom likevel, og ringte oss hver gang og spurte hvor hun var, sier Håland.

Spare hjemmetjenesten for bomturer

Med bedre kommunikasjon spares hjemmetjenesten for bomturer. Kommunikasjon gjør også at pårørende blir trygge på at en eldre mor eller et barn med spesielle behov får den omsorgen de skal.

Nå er JodaCare i bruk i ti kommuner i tillegg til fire bydeler i Oslo. De gjør avtale med sykehjem og omsorgsboliger, men Håland forteller at det er tekniske og praktiske hindre på veien.

Et hjørne av JodaCares kontorer i Asker. Foto: Kjersti Flugstad Eriksen

- Selv her i Norge har ikke sykehjemmene internettdekning. Eller så er problemet at det ble brukt mye penger på å kjøpe inn telefoner som nå er litt for gamle, sier Håland.

Appen brukes også av pårørende til barn med spesielle behov.

- Barn med slike behov har fysiske kladdebøker som følger dem, fra omsorgsboligen til barnelegen og hjem. Jeg har møtt foreldre til en person på 50 år. De hadde flere hyllemetre med sånne bøker. Den gjengen har trykket JodaCare til sitt bryst, sier Håland.

Har gått inn i telemedisinselskap

JodaCare er i gang med to nye prosjekter nå. De har nylig gått inn i et telemedisinselskap, og skal stå for software mens andre skal stå for hardware. Flere leger er med på laget, sammen med selgere. JodaCare eier 25 prosent. 

Frontendutvikler Elin Sunde Wilberg og Kristil Erla Håland.

De har en hands-free, stemmestyrt videoløsning som man har på hodet. Den har en liten skjerm foran det ene øyet og et høyoppløselig kamera ved siden av øyet. Dette gjør at en person kan få veiledning fra en
ekspert ved behov ved direkte videosamtale og samtidig ha begge hender fri til å gjøre det man trenger å gjøre.

Samtidig jobber de med å utvikle en form for videokommunikasjon som kan avlaste hjemmetjenesten for gruppen som er frisk nok til å klare seg selv med litt hjelp. Tanken er at videokommunikasjon som minner den lett demente på å ta en smertestillende og en brødskive kan være løsningen for noen. 

Hålands kollega Elin Sunde Wilberg, CTO og frontendutvikler, synes JodaCare-livet er morsomt, men uforutsigbart. 

- Det du hadde planlagt å gjøre den ene dagen blir ofte forandret når vi snakker med kundene våre. Da må vi ofte omprioritere, sier Wilberg.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå