Tor Svensen i DNV underretter om DNVs nye ratingsystem på pressetreff mandag. (Bilde: Anders J. Steensen)

Gratis miljøgevinst

  • Industri

Relativt små og enkle tiltak på dagens flåte kan redusere de årlige utslipp av CO2.

På bunnlinjen

DNV tyvstartet Nor-Shipping i dag da de arrangerte et pressetreff i Shippingklubben i Oslo.

Her la DNV fram en rekke forslag til hvordan dagens skipsflåte med bedre drift og planlegging kan få ned utslippene og dermed spare mye penger.

– Sparte utgifter til drivstoff går rett på bunnlinjen, påpekte Tor Svensen, direktør for Maritim virksomhet i Det Norske Veritas.

Ratingsystem

DNV presenterte også et nytt ratingsystem for å måle rederienes miljøengasjement Programmet er døpt DNVs Triple E – DNVs tre E-er (DNV Environmental & Energy Efficiency Rating Scheme)

– Dette er et holistisk system som ser på hele verdikjeden rundt drift av et skip.

Dette er elementene:

  • Management – dvs. ledelse
  • Drivstoffbruk
  • Design
  • Målbare tiltak for hvert enkelt skip

– Vi har fått forespørsel fra kunder om vi ikke kunne lage et slikt system. Det gjør det enklere for befraktere å vise at de benytter skip som har en positiv miljøprofil, sier Tor Svensen.

Billige tiltak

Små tiltak på eksisterende skip kan redusere utslipp fra skip.

Blant de billige tiltakene på dagens flåte er optimal drift og trimming av skipet. Det kan gjøres uten store investeringer.

– Bedre planlegging og opplæring skal til. Det er selvsagt tjenester DNV kan tilby, sier Svensen.

Planlegging

De store containerskipene har størst potensial for å spare. De går relativt fort og over store avstander.

Trimming og ballast er viktig når fart er avgjørende, og ikke minst planlegging. Det er ofte ikke skipseieren som betaler for drivstoff, men lasteier.

Incitamentet til å spare er derfor ikke så stort. Dette kan imidlertid avtales mellom befrakter og skipseier. Gevinst av besparelser kan dermed deles mellom dem.

Andre billige tiltak er planlegging av ruter og seilinger ut fra værdata samt å avpasse farten etter forholdene.

– Det er ikke noe poeng å kjøre i 28 knop mot Suezkanalen og så ligge for anker i 12 timer og vente på å få passere. Det er enkelt å planlegge ankomst ut fra når du får passere kanalen, påpeker Svensen.