Goodtech leverer signalanlegg til svensk jernbane. Bildet er et illustrasjons­foto fra Stockholm og er ikke fra den aktuelle utbyggingen. (Bilde: Göran Fält)
Goodtech leverer signalanlegg til svensk jernbane. Bildet er et illustrasjons­foto fra Stockholm og er ikke fra den aktuelle utbyggingen. (Bilde: Göran Fält)

Goodtech vinner svensk jernbanekontrakt

Svealandsbanen skal bygges ut fra Strängnäs til Härad

Kontrakten er en totalentreprise som underentreprenør til NCC Construction AB for samtlige el-, signal- og telearbeider i forbindelse med utbyggingen av Svealandsbanan med dobbeltspor på strekningen mellom Strängnäs og Härad. Kontraktsverdien er på mer enn 100 millioner svenske kroner.

Les om: Goodtech skal levere nesten 300 automatiseringsskap til Hydro

Goodtechs leveranse omfatter blant annet tunnelinstallasjoner, leveranse av signalanlegg, kontaktledningssystem, elektroinstallasjoner i veianlegg og generelle jernbaneinstallasjoner for elektro, signal og tele. I entreprisen inngår også leveranse av en ny signalfordelingstavle 95.

– Strängnäs – Härad er en viktig kontrakt for NCC og vi ser på Goodtech som en god entreprenør å ha med i et prosjekt av denne typen, sier Göran Domås, Affärschef, NCC Infra. Jernbaneteknisk kunnskap både når det gjelder prosjektering og bygging er sentralt i prosjektet, og måten Goodtech løser dette gjør at vi har høye forventninger til prosjektgjennomføringen.

Les om: Nå skal Sørlandsbanen og Vestfoldbanen kobles sammen

– Kontrakten med NCC Construction AB er en tillitserklæring, og vi er stolte over å få ta en viktig del i en av de – teknisk sett – bredeste totalentreprisen noensinne innen svensk jernbane, sier Gunnar Hammarström, kundeansvarlig Jernbane i Goodtech.

NCC starter arbeidene sommeren 2014 og hele utbyggingen, som har en prislapp på 974 millioner svenske kroner, forventes å være ferdig i 2018

NCC starter arbeidene sommeren 2014 og hele utbyggingen, som har en prislapp på 974 millioner svenske kroner, forventes å være ferdig i 2018Goodtech leverer signalanlegg til svensk jernbane. Bildet er et illustrasjons­foto fra Stockholm og er ikke fra den aktuelle utbyggingen. Göran Fält