MYE NYTT: GM-konseptet Sequel inneholder ny, avansert teknologi som brenselceller, elektronisk styring av bremser og styring, og bruk av elektriske navmotorer. FOTO GM

GM med fremtidsbil





Dette viste de først med konseptbilene AUTOnomy og Hy-wire.

De tok et langt skritt videre da de viste GM Sequel på bilutstillingen i Detroit i januar.

- Teknologien i denne konseptbilen - som brenselceller, elektronisk styring av bremser og styring, og bruk av elektriske navmotorer, er svært raskt videreutviklet, sier GMs visepresident for forskning, utvikling og planlegging, Larry Burns.

Dette har gjort at GM i løpet av tre år har klart å doble rekkevidden og halvere tiden for akselerasjon fra 0-100 km/t, sammenlignet med dagens brenselcellebiler.

Sequel er en kombinasjon av teknologier som omfatter avanserte materialer, elektronisk styring, nye dataprogrammer og avansert fremdrift.

Burns sier at konseptet er et ledd i en strategi for global avansert teknologi.

GM sikter på å tilfredsstille alle relevante krav til effektivitet og utslipp, fra dagens motorer og girkasser til hybrider - med brenselceller som den endelige løsningen.

Målet er å utvikle et brenselcellesystem som kan konkurrere med dagens forbrenningsmotor når det gjelder holdbarhet og ytelse, og som kan serieproduseres til en akseptabel pris innen 2010.