Skoda har nylig satt opp en ny type hurtigladestasjon i Praha.
Hurtigladeren utenfor Prague Exhibition Centre lader opp elbilene dobbelt så fort som kapasiteten i det nasjonale strømnettet skulle tilsi.
Årsaken er en flere tusen år gammel oppfinnelse: svinghjulet.
![Det er mangel på nye transformatorer i verden. Mange ble installert under oppgangstidene på 1960- og 70-tallet og må nå skiftes ut, samtidig som det grønne skiftet og elektrifiseringen krever mange nye transformatorer.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840378/Skjermbilde%25202024-05-14%2520123324.png)
Mangel på transformatorer hindrer det grønne skiftet
Toalett-prinsippet
![Chakratec sin ladebooster har kapasitet på 3 kWt, veier 250 kilo og kan seriekobles. <i>Foto: Chakratec</i>](https://images.gfx.no/290x/2498/2498465/Skjermbilde%25202019-11-19%2520kl.%252012.07.53.png)
Teknologien kalles Kinetic Power Booster, og er utviklet av israelske Chakratec. Bærebjelken i systemet er et mekanisk svinghjul, som tar imot og lagrer energi. Daglig leder Ilan Ben-David har en folkelig forklaring på prinsippet:
– Vi sammenligner løsningen vår med sisternen i et toalett, sier Ben-David i et intervju med den israelske TV-kanalen ILTV.
Siden vannrørene i veggen ikke har kapasitet til å skylle ned når du ønsker det, blir vannet samlet opp i et midlertidig lager, som fosser ned i porselenet idet man trykker på knappen. Ifølge Ben-David er det omtrent samme prinsippet som gjelder på den uvanlige hurtigladeren i Praha.
Når svinghjulet blir tilført elektrisitet, begynner det å rotere. Når det er tilført tilstrekkelig elektrisk kraft, vil svinghjulet spinne rundt i en vill fart, gjerne titusenvis av rotasjoner i minuttet. Nå har den elektriske energien blitt konvertert til mekanisk energi.
Ved hjelp av magneter «svever» svinghjulet inne i et vakuumkammer, og det er nesten ikke friksjon i systemet. Svinghjulet vil derfor fortsette å rotere, helt til en elbil kobler seg til og det bli igangsatt nedbremsing av svinghjulet.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
Nå blir rotasjonskraften konvertert tilbake til elektrisk energi, som igjen lader opp elbilens batteri - ikke ulikt elbiler som regenererer i nedoverbakkene, altså.
Skal halvere ladetiden
![Den israelske oppfinnelsen kan kobles i serie og plasseres i containere. <i>Foto: Chakratec</i>](https://images.gfx.no/290x/2498/2498466/Chakratec-s-Kinetic-Power-Booster-for-fast-Electrical-Vehicle-charging_full.jpg)
Hvor raskt ladingen går, er avhengig av kapasiteten i hurtigladeren og strømnettet – og hvor mye energi bilen klarer å motta. Men brukes Kinetic Power Booster i samspill med en vanlig hurtiglader, skal ladetiden kunne halveres.
I en pressemelding fra Skoda fortelles det at man i Praha ladet opp to Citigo samtidig, og fikk dobbelt så høy ladeeffekt som det lokale strømnettet skulle tilsi.
Ifølge Ben-David har boosteren hans også en annen funksjon: den kan brukes til å gi jevn, god hurtiglading i områder der strømnettet har ustabil eller lav kapasitet.
Det er ingen kjemikalier eller miljøskadelige materialer i teknologien, som ifølge israelerne vil ha rundt 20 års levetid.
Men akkurat som med toalettsisternen, tar det tid å gjøre seg klar til neste besøkende. For den aktuelle 100 kW-laderen i Praha tok det 45 minutter å toppe opp igjen de mekaniske batteriene, før de igjen var klar til ny dyst.
Og for den som måtte lure, så er altså «chakra» sanskrit og betyr «hjul» eller «rotasjon».
![Et plusshus er et bygg som produserer mer energi enn det bruker i løpet av et år. Solceller kan være en god hjelp for å klare det.](https://images.gfx.no/130x87/2828/2828135/foto%2520Knut%2520Bj%25C3%25B8rheim.jpg)
5 spørsmål og svar om plusshus