PROSJEKTER

Fylkesveien skal rustes opp, men må være farbar slik at vindturbiner kan kjøres fram i juni neste år

Fylket skal rette ut svinger for rundt 28 millioner kroner på fylkesvei 705 i Stjørdal.

En av svingene på fylkesvei 705 som skal rettes ut. Dette er det såkalte sted B.
En av svingene på fylkesvei 705 som skal rettes ut. Dette er det såkalte sted B. Foto: Google Maps
8. juli 2020 - 14:02

Trøndelag fylkeskommune har satt i gang det de kaller «Fornying 2.0» for fylkesvei 705 Stjørdal-Kyllo. Denne veistrekningen går sørover fra Stjørdalen i retning østenden av Selbusjøen.

I utlysingen heter det at formålet med prosjektet er å gjøre punktvise utbedringer slik at det blir bedre trafikksikkerhet og framkommelighet. Konkurransen som er lyst ut nå dreier seg om ombygging av tre spesifikke steder langs fylkesvei 705.

Kontrakten har en anslått verdi på 28 millioner kroner eks. mva.

Strekningen som skal rustes opp. <i>Illustrasjon:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Strekningen som skal rustes opp. Illustrasjon:  Trøndelag fylkeskommune

Fylket planlegger å rette ut kurver på tre steder (som er benevnt A, B og C), og det innebærer også blant annet vegetasjonsrydding, sprenging, oppbygging av ny vei og asfaltering. Alle tiltakene ligger i Stjørdal kommune, og de ligger alle innenfor en strekning på bortimot tre kilometer.

Fylkeskommunen opplyser at tilrigging, drift av rigg og nedrigging er felles for hele kontrakten, og deles ikke opp. Byggherren krever at entreprenøren har tilgjengelige brakker for byggemøter.

Naf har beregnet at etterslepet på vedlikeholdet av fylkesveiene er på 105 milliarder kroner.
Les også

Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst

Vindturbinene må kunne komme fram 

Ferdigstilling er satt til 1. oktober 2021, men: I juni 2021 skal Trønderenergi transportere store vindturbiner langs fylkesvei 705. Fylket stiller derfor krav om at veien er framkommelig på det tidspunktet.

På sted A (en strekning på cirka en 1 kilometer) er det to kurver som skal fornyes. Den første kurven skal rettes ut, og den andre får ny og endret veilinje. Her er det snakk om et samlet masseuttak på cirka 27.500 m³, hvorav det aller meste er fjell.

På sted B (cirka 200 meter) skal en kurve rettes ut, og det innebærer et masseuttak på rundt 14.000 m³ med fjell. Her forelå det ingen geologisk rapport når konkurransen ble lyst ut. Det blir ikke byggestart før de geologiske vurderingene er på plass.

Også på sted C (cirka 200 meter) skal en kurve rettes ut. Masseuttak blir på cirka 10.000 m³ med fjell. Heller ikke her forelå det noen geologisk rapport når konkurransen ble lyst ut. Det blir ikke byggestart før de geologiske vurderingene er på plass.

Noen av de samlede cirka-mengdene i kontrakten:

Og her er de tre mer spesifikke stedene langs fylkesvei 705 som blir berørt. <i>Illustrasjon:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Og her er de tre mer spesifikke stedene langs fylkesvei 705 som blir berørt. Illustrasjon:  Trøndelag fylkeskommune
  • Vegetasjonsrydding: 15.000 m²
  • Rensk: 15.000 m²
  • Sprenging av fjellskjæring: 48.000 m³
  • Fjerning av løsmasser: 3.500 m³
  • Forsterkningslag: 6.975 m³
  • Nedre bærelag: 13.700 m²

Felles for alle de tre stedene er at høyspentlinja må flyttes. Høyspent går i dag i luftspenn, men skal legges i bakken ved sted A. Det er foreløpig ikke avklart hvordan det skal løses på sted B og C, men det vil bli avklart i anleggstiden.

Kontraktens varighet er satt slik: Start 1. oktober 2020, og ferdigstilling ved samme dato i 2021.

Det blir tilbudskonferanse ved område A på fylkesveien 10. august, og frist for å gi tilbud er 18. august.

Snart er asfalteringssesongen i gang igjen. I flere pilotkontrakter stilles det minstekrav til asfaltens levetid.
Les også

For 1,1 milliarder kroner får Vegvesenet 560.000 tonn asfalt – se hvor den havner

 
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.